Interview med Marwan: "Jeg elsker at være Mahmud-modsat"
Lige så snart du tror, han laver noget blødt, så laver han noget hårdt. Den dansk-palæstinensiske rapper Marwan er aktuel med sit seneste album 'Partisaner'.
For sytten år siden begyndte den dengang 20-årige Mohamed Marwan at rappe, men musik havde været i blodet på ham langt før det. Som barn spillede han musik sammen med sin storebror ved hjælp af en beskeden båndoptager og et par plastikspande. Resultatet blev genindspilninger af forskellige arabiske numre.
Men det var først, da han mødte rapmusikken, at det stod helt klart, hvad der skulle ske. Og fra den første dag i et pladestudie kom musikken ganske enkelt af sig selv.
Perker og partisaner - provokerende hiphop
Som en del af grupperne Pimp-A-Lot og Full Impact Productions medvirkede han på pladerne Uden om systemet fra 2001 og I er selv uden om det fra 2003. I 2007 udgav han så sit første soloprojekt med albummet P.E.R.K.E.R., der blev hans musikalske gennembrud.
Pladen blev særdeles godt modtaget af både publikum såvel som de danske anmeldere og høstede blandt andet fem stjerner i Berlingske, der beskrev albummet som "en af de mest intense og sammenbidte danske rapplader til dato." Også fra Politiken var der rosende ord fulgt af fem hjerter. Tvivl var der ingen af. Danmark havde fået en rapper, der kunne sætte problemer til debat, være provokerende og levere hiphop, der for alvor afspejlede livets mørkere sider.
Ti år senere er han nu klar med sit fjerde soloalbum Partisaner, som bliver rapperens andet album udgivet på pladeselskabet ArtPeople. En udgivelse, der har været undervejs siden det tredje album Marwan kom på gaden i 2014, og som denne gang har fint gæstebesøg fra bl.a. L.O.C., Lord Siva og Bai-D. Albummet er desuden produceret af Esben 'Es' Thorndal.
En rapper med en mission
Det nye album tager ifølge Marwan selv udgangspunkt i ønsket om at skabe en bedre verden set i perspektivet som dansk-palæstinenser. Et projekt der virker både ambitiøst og politisk på én og samme tid. Men politik får du ikke Marwan til at tale om. I stedet fornemmer man et ønske fra rapperens side om at tolkningen og forståelsen af teksterne skal være helt op til den lytter, der får musikken i ørerne. Ikke desto mindre er den nye plade spækket med opråb, tabubelagte emner og et behov for at hylde alle mennesker uanset nationalitet og religion. Politik eller ej, så formår Marwan alligevel at skubbe til noget bare ved hjælp af de titler, han vælger til sine plader, og Partisaner er ingen undtagelse.
"Partisaner har altid ligget i min underbevidsthed. I hvertfald forståelsen af det. Det symboliserer den selvstændiges kamp mod uretfærdighed. Ikke kun i Palæstina, men overalt i verden. Når man gør op med uretfærdighed. Og har friheden til at gøre det. Partisaner er et symbol på frihed, og som jeg ser det, så er det en meget smuk ting. Jeg vil være den første til at bruge det. Ligesom jeg var den første til at nævne perker. Når du hører ordet perker, kan du ikke lade være med at tænke på mig. Så når du hører ordet partisaner, håber jeg, du sætter det i forbindelse med mig og min musik."
Men for Marwan handler det ikke først og fremmest om det politiske budskab. Faktisk har han det ikke helt godt med, at man overhovedet forsøger at kalde ham en politisk rapper. I stedet betegner han det som noget, der hører genren til, og som selvfølgelig betyder, at politikken i sidste ende er uundgåelig.
"Jeg synes aldrig, det er politisk. Jeg har aldrig set mig selv som politisk rapper, og det vil jeg aldrig gøre. Men rap startede jo med at snakke om sådan nogle ting. Alle de rappere, som har nævnt de ting, dem ser man jo ikke som politiske rappere. De er bare rappere."
"Jeg vil blive ved med at snakke om de vigtige emner, men jeg synes ikke, at min musik kun handler om det. Men det er meget vigtigt at tale om politiske ting. Jeg ser mig selv som almindelig borger, men bare jeg nævner ordet Palæstina, så er det jo politisk i sig selv."
For Marwan, der selv kom til Danmark som 10-årig, handler det i højere grad om den personlige fortælling. Med det udgangspunkt, er det svært ikke at komme til at tænke på den højtråbende og særdeles talentfulde digter Yahya Hassan, der i 2013 satte den danske litterære scene på den anden ende takket være digtsamlingen Yahya Hassan. Bogen skildrede i et selvbiografisk format livet som ung dansker med palæstinensisk baggrund.
"Ja, havde han (red. Yahya Hassan) ikke været palæstinenser, så havde der ikke været lige så meget politik i det. Han er et godt eksempel på, at lige meget hvad kan man ikke komme uden om politik, hvis Palæstina er indblandet. Det kan man bare ikke.
Som digter og som rapper er det vigtigt for mig at nævne de her ting. Hele udgangspunktet med at jeg rapper, det er, at havde verden været fredelig, så havde jeg ikke rappet. Men fordi verden er, som den er, så bliver jeg ved. Hvis det her er en kamp, så fortsætter jeg kampen."
Hiphop-kultur i Danmark og i Los Angeles
Man skal bestemt ikke tro, at man kan få lov til at sætte rapperen i en bestemt boks. Det handler nemlig absolut ikke kun om at have tunge budskaber eller provokationer. Det er mindst lige så vigtigt at kunne byde på numre, der er radiovenlige, eller som bare kan være med til at starte festen.
"Jeg kan også lave numre om fest og ballade, men det er ikke kun det, jeg laver. Jeg elsker det der med at være Mahmud-modsat. Lige så snart du tror, jeg laver noget blødt, så laver jeg noget hårdt."
Fest og ballade var der blandt andet masser af, da Marwan i 2014 var i Los Angeles for at indspille en musikvideo til nummeret ButterBombay fra den forrige plade. Her fik han et fascinerende indblik i, hvordan det musikalske miljø var i forhold til hjemme i Danmark. Under videoindspilningerne var der nemlig flere af de lokale, der sørgede for, at Marwan og hans crew kunne få lov til at indspille i fred, uden at lokale bandemedlemmer trådte ind. Noget han også kunne genkende hjemmefra.
"Det bedste, man kan gøre, er at connecte med de lokale, hvis man kommer udefra. Det gælder både i Danmark og i udlandet. At udvise respekt ved at være gæsten."
Hiphop-miljøet i USA oplevede Marwan som et sted, hvor alle først og fremmest er født med et talent. Men samtidig var det også et sted, hvor alle var en karikeret udgave af det, man ser på amerikanske film. Alle kan noget, og ingen er på noget tidspunkt bange for at gøre andre opmærksomme på det. Herhjemme er der til gengæld en tendens til, at man helst gerne skal lægge lidt låg på sig selv - også i hiphop-miljøet. Noget som Marwan ikke er helt afvisende overfor.
"Det kommer selvfølgelig an på, hvordan du fortolker janteloven. Jeg kan godt lide den filosofi med, at du skal lade være med tro, du er bedre end andre, bare fordi du kan noget. Helt ærligt. Det virker nogle gange. Jeg er mig selv lige meget hvad. Hvis folk synes, jeg overdriver, så lad dem bare. Men man skal heller ikke skide på andre, bare fordi man er noget selv, og det er der, hvor jeg synes, at janteloven spiller en rigtig god rolle."
Fremtiden byder på spændende ting
Som musiker og rapper leger Marwan med de store drenge, og det kan heller ikke benægtes, når man kaster et blik på hans tidligere samarbejdspartnere samt dem, han har arbejdet med på den nye plade. Det er tunge og højt estimerede navne. Noget der for alvor understreger den respekt branchens musikfolk har overfor Marwan. Samtidig er det også noget, som han selv er meget bevidst om og taknemmelig for. Og da snakken falder på drengene fra Suspekt, er der heller ikke andet at høre end dyb respekt i stemmen på rapperen.
"Det er legendarisk. Jeg føler mig heldig, fordi jeg får lov til at arbejde med nogle af de dygtigste mennesker i Danmark. De er i en helt anden liga. Jeg har lært så meget af dem - både musikalsk og mennesker i mellem."
Og han udelukker ikke, at der i fremtiden kunne blive støbt et album sammen med de populære Albertslund-drenge. En tanke der nærmest tænder julelysene i øjnene på ham. Samtidig understreger han dog, at der er en hel del producere, som han også godt kunne tænke sig at arbejde sammen med i fremtiden.
"Jeg vil gerne prøve noget nyt hver gang i stedet for at arbejde med den samme producer. Jeg kan godt lide at udfordre mig selv og lære nye ting. Jeg vil hellere være savnet. Så står jeg stærkere."
Den musikalske inspiration
Albummets første single Århus V Veteran feat. L.O.C. har allerede fået stor opmærksomhed fra den danske musikscene, og hvis man skal bedømme ud fra det nummer alene, så er der absolut sket et interessant ryk både i forhold til den musikalske produktion og i forhold til den lyriske verden, som Marwan skaber. Men det er ikke en forandring, han som sådan har været bevidst om at nå. I stedet er der sket en nærmest organisk udvikling gennem det stærke samarbejde med produceren Es.
"Jeg har jo arbejdet med forskellige producere gennem tiden, der hver har sin egen lyd. Og nu her har jeg bare fortsat min kamp, hvis man kan sige det sådan. Udviklingen har nok været lydmæssigt bedre kvalitet. Flowet og ordene er blevet tydeligere."
Derudover understreger han, at der hele tiden bliver gjort noget ud af at tænke over, hvilke ord der bruges, så der undgås gentagelser, og så teksterne udvides og bliver mere interessante. Han bruger kaffekoppen foran sig som et eksempel på, hvordan han forsøger at tænke flere ord ud af en enkelt ting.
Og når man selv er digter, så er det ikke så underligt, at man forsøger at hente inspiration fra andre, der laver det samme som en selv. Marwan er lynhurtig til at erklære sig enig i påstanden om at rap i allerhøjeste grad er en form for poesi. Alligevel er det ikke noget, han dyrker til dagligt.
"Altså, prøv at hør her: Jeg kommer fra poesiens land, okay? Vi har mange verdenskendte digtere. Jeg er så dårlig til det, og jeg skal blive bedre til det. Det lover jeg dig for. Også for min egen skyld. For det er så stor en verden. Jeg burde faktisk læse poesi. Også danske digtere. Fordi inspirationen kommer ikke indefra. Den kommer udefra."
Albummet Partisaner udkommer den 3. marts og er desuden tilgængeligt på Spotify, Apple Music og iTunes. Marwan kan desuden opleves live på tournéen Kun én aften i april og marts sammen med L.O.C. og Emil Stabil.
Leveret af KULTBOX.dk.