Motor

Italiensk butt lift: Pagani Huayra Codalunga

Den nye Pagani er en kærlighedserklæring til klassiske long-tail sportsvogne

Italiensk butt lift: Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga
Mikkel M. Vermeulen
Af Mikkel M. Vermeulen 20. juni 2022

Den traditionelle udforming af hypercar Pagani Huayra er blevet udfordret i den nye specialvariant Huayra Codalunga. 

Idéen til modellen blev født i 2018 da to Pagani-samlere luftede idéen om at få Pagani til at producere en long-tail version af Pagani Huayra Coupé. 

Inspirationen er klassiske sportsvogne fra 60'erne, hvor man byggede de ikoniske long-tails for at opnå mere topfart og mindre luftmodstand – og resultatet er ret vildt. 

Huayra Codalunga er stadig udstyret med en Pagani V12 motor med 840 hestekræfter og et drejningsmoment på 1100 Nm. 

Den færdige bil er endnu lettere end en almindelig Huayra, med en vægt på blot 1280 kilo. 

Der bliver bygget i alt 5 Pagani Huayra Codalunga-modeller, og selvom prisen lander på 7 millioner euro (52 millioner kroner), er alle fem eksemplarer allerede solgt. 

Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga

Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga

Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga

Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga

Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga

Pagani Huayra Codalunga
Pagani Huayra Codalunga

Klassiske bilmodeller enhver mand burde kende – og drømme om

Læs også: Klassiske bilmodeller enhver mand burde kende – og drømme om

Pininfarina og Magnus Walker afslører én-ud-af-en Battista Hyper GT

Læs også: Pininfarina og Magnus Walker afslører én-ud-af-en Battista Hyper GT