Magasinet M!

Italienske skønheder

De kan et eller andet med køretøjer de italienere. Vi har kigget nærmere på de smukkeste, hurtigste (og dyreste) to- og firehjulede fra støvlelandet.

Italienske skønheder
Mv Agusta F3

 

Lad os starte i den 'billige' ende. Hvis du da synes 239.000 kr er billigt. Allerede i november 2010 introducerede italienske MV Agusta deres nye og motormæssigt mindre skønhed F3, der modsat dens ikoniske storbror F4 har en trecylinderet motor på 675 cm3, hvor F4'eren drøner rundt med en 1000 cm3 række-4. Designmæssigt læner F3 sig også op af storbroderen, der på trods af dens introduktion tilbage i efteråret 1997 stadig bliver betragtet som én af verdens smukkeste motorcykler. F4'eren blev designet af den efterhånden legendariske motorcykeldesigner Massimo Tamburini, der også stod bag Ducatis ikoniske 916-model.

 

De fire udstødningrør, der på F4'eren stikker ud under sædet er på F3'eren blevet reduceret til tre og flyttet ned ved siden af højre fodhviler. De 3-cylindre byder på en herlig snerrende lyd, når de 126 heste bliver sluppet løs ved 14.400 o/m. 100 kmt/t rammer denne skønhed på 3,3 sekunder og nålen stopper først når speedometeret viser 260 km/t.

 

Pris: 239.000 kr.

ANNONCE
Italienske skønheder
  Lamborghini Aventador LP 700-4

Så springer vi fra en to-hjulet skønhed over til et fire-hjulet bæst. Men et smukt bæst. Priserne er desværre også i en helt anden liga, når de italienske køretøjer får fire hjul. Helt præcist skal du hoste op med 6.840.000 kr., hvis du vil ha' fingrene i Murciellargoens efterfølger, Aventador. Men for de knap 7 millioner kroner får du så også 700 hestekræfter og en topfart på vanvittige 350 km/t. Til gengæld får du også den nyeste teknik, der sørger for at din øse rammer 100 km/t på sølle 2,9 sekunder. 

Faktisk synes vi, at Aventador LP 700-4 er det rene røverkøb - sammenlignet med listens sidste bil. Men den vender vi tilbage til.

Pris: 6.840.000 kr.

ANNONCE
Italienske skønheder
  Aprilia RSV4 Factory APRC

 

Hvor MV Agusta F3 sidder på tronen inden for det segment, der hedder tre cylindre, er Aprilia RSV4 den ubestridte konge på V4-scenen (4 cylindre i V-formation). Med til historien hører også, at Aprilia ikke rigtigt har nogle reele udfordrer på denne front, da alle de japanske konkurrenter og tyske BMW benytter sig af en 4-cylinderet rækkemotor. Men med V4-motoren har italienerne formået at bygge en meget kompakt motorcykel netop på grund af motorkonstruktionen. Og med en kompakt motorcykel får du hurtige og præcise køreegenskaber af en anden verden.

 

295 km/t lyder topfarten på. Og når motorcyklen så kun vejer 179 kg tager det ikke ret lang tid at ramme den fart.

Pris: 309.995 kr. (249.995 kr. for den skrabede version)

ANNONCE
Italienske skønheder
Ferrari 458 Italia

 

Så bliver det vist ikke smukkere, når vi taler firehjulede skønheder. For hvor Lamborghini oftest beskrives som 'brutal', er 'smuk' nemlig det adjektiv, der oftest bruges til at beskrive en Ferrari. Og det gør sig i den grad også gældende for Ferraris 458 Italia-model. Men hvor den italienske bilproducent fra Modena-området ofte har stået tilbage hvad angår specifikationer i forhold til Lamborghini, kan Ferrari med deres 458-model prale med hele 570 heste. Det lyder måske ikke af meget, når man tænker på Lamborghinis 700 heste i Aventador-modellen, men prismæssigt skal man altså sammenligne den med Lamborghinis noget billigere Gallardo-model. Og så ser det pludselig helt anderledes ud.   

 

I 2011 vandt Ferrari 458 Italia titlen som Scandinavian Sports Car Of The Year 2011 på grund af sine overlegne køreegenskaber. Topfarten på 325 km/t har du nok ikke noget at bruge til herhjemme, hvem går op i topfart, når ens bil ser ud til at køre det dobbelte, selv når den holder parkeret?

 

Pris: 4.399.000 kr.

ANNONCE
Italienske skønheder
Ducati 1199 Panigale

Det er mange år siden, Ducati var førende udenfor racerbanen. Deres gademotorcykler har simpelthen været de japanske konkurrenter underlegne på præstationer og specifikationer siden slutningen af 90'erne, hvor japanerne opgraderede deres firecylindrede rækkemotorer til 1000 cm3. Det hjalp heller ikke, da Ducati smed en 1200 cm3 af deres berømte V2-motor i deres 1198-model i 2009. Det krævede derfor, at Ducati satte sig ned til tegnebordet og startede helt fra bunden, for at genopfinde dem selv og sportsmotorcyklen. Og det må man i den grad sige, er lykkedes dem til fulde. Ducatis nye supermotorcykel og flagskib 1199 Panigale er netop blevet testet af den internationale motorcykelpresse. Og ingen af disse journalister kunne få armene ned. 

Ducatis klassiske rørgitterstel er skrottet til fordel for en banebrydende monoque-ramme, hvor motoren er boltet direkte fast. Det sikrer den laveste vægt i klassen. Motoren præsterer hele 25 heste mere end forgængeren, hvilket bringer den op på voldsomme 195 hestekræfter og gør den samtidig til klassens stærkeste dreng. Deroppe har Ducati ikke være siden midten af 90'erne. Og med en ordentlig røvfuld elektronik, der skal sørge for, at du kan tøjle de voldsomme kræfter, må konkurrenterne i den grad ryste i bukserne.

Pris: 366.840 kr.

ANNONCE
Italienske skønheder
  Lamborghini Sesto Elemento

Synes du også, det er super pinligt at støde ind i én ved den lokale Netto, der har præcis den samme Lamborghini som dig? Så er det Sesto Elemento, du skal ofre din sparebøsse for. Men den har bare at være propfyldt. For Lamborghini Sesto Elemente (der betyder 'Det Sjette Element" på italiensk) koster svimlende 59.000.000 kr. Yes, du læste rigtigt. Til gengæld får du en bil, der bliver bygget under 20 stk. af. Så med mindre din nabo er en rig oliesheik, har du ikke noget at frygte på den front. Sesto Elemento bliver bygget i ren kulfiber og med høj gearing kan den køre langt over 400 km/t. Det er Aarhus-København på under en time - uden trafik vel at mærke, men med plads til en tissepause.

 

Pris: 59.000.000 kr.

ANNONCE
Italienske skønheder

 

Skulle du sidde inde med en masse penge, du bare ikke gider slæbe rundt på længere, tager vi gerne imod almisser i form af én eller flere af de smukke to- eller firehjulede skønheder på listen.

 

På forhånd tak.

Redaktionen

Del

Seneste nyt