Motor

Kina har bygget en elektrisk raketbil, der banker verdensrekorden: 472 kilometer i timen med strøm på tanken

El-monster!

Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 9. september 2025

Der er fart på i Kina – bogstaveligt talt. Derovre har de lige banket en ny elbil ud af fabrikken, og den kører så hurtigt, at selv Bugatti og Rimac må synke en ekstra gang.

Den hedder Yangwang U9 Track Edition, og vi kan lige så godt tage tallene først: 472 kilometer i timen. Med elmotor. Ingen larmende V8’er. Bare batteri og børsteløs vanvid.

Rimac? Parkér dig selv.

Indtil nu har Rimac Nevera siddet på EV-tronen med 431 km/t, sat sidste sommer. Men kineserne har altså fået smag for fart og innovation – og nu er de over 40 km/t hurtigere. Og ja, det er stadig en produktionsbil. Ikke et koncept. Ikke en prototype. Den her fætter kan i princippet få nummerplader.

Bag rattet? En tysker med benzin i blodet – Marc Basseng, som også stod for rekorden i Rimac’en. Det er som om, han bare har ét gear i kroppen: fuld smadder.

Elbil der næsten smager af Bugatti

Selvom det her er en elbil, så snuser den altså til toppen af toppen. Bugatti Chiron Super Sport 300+ satte i 2019 farten til 490 km/t – og det var med en brølende W16 med fire turboer. U9’en er kun 18 km/t bagud… men på strøm!

Det begynder at ligne et generationsskifte i topfarts-klubben.

Hvad foregår der under hjelmen?

Det lyder næsten for vanvittigt, men Yangwang U9 er udstyret med fire elmotorer, der hver kører op til 30.000 omdrejninger i minuttet. Det hele er bygget op omkring noget BYD kalder deres e4-platform, og det nye 1200V-system leverer strømmen med brutalt overskud.

I alt: 3.000+ hestekræfter og et vægt/ydelses-forhold, der gør, at selv jetjagere begynder at se nervøse ud.

Basseng slår sig selv

Marc Basseng selv sagde efter rekorden:

“Sidste år troede jeg, at jeg havde nået mit max. Jeg havde ikke regnet med at slå mig selv så hurtigt – men teknologien her er bare vild.”

Det er jo ren Fast & Furious – uden NOS og uden Dominic Toretto.

Hvem tør svare igen?

Koenigsegg, McLaren og Hennessey har længe snakket om at bryde 500 km/t-barrieren, men ingen har gjort det endnu. Kina kom, så og kørte direkte forbi – i en bil du i princippet kunne trille i Netto med. Altså, hvis Netto lå på en racerbane.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.