Motor

Koenigsegg slipper løjerne løs med Sadair’s Spear: 1625 heste, 30 eksemplarer og nul kompromis

Hidsig fætter!

Koenigsegg slipper løjerne løs med Sadair’s Spear: 1625 heste, 30 eksemplarer og nul kompromis
Foto: Koenigsegg
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 26. juni 2025

Hvis du troede, Jesko var det vildeste, Koenigsegg kunne diske op med – så hold fast i hjelmen. Svenskerne har lige løftet sløret for Sadair’s Spear, en rendyrket baneracer med mere attitude end en gruppe nordmænd på vej til Gatebil. Kun 30 eksemplarer bliver bygget. Og ja, selvfølgelig er den opkaldt efter et racehest.

Men ikke hvilken som helst hest. Sadair var nemlig den sidste væddeløbshest, som Jesko von Koenigsegg – far til grundlæggeren Christian von Koenigsegg – red. Så her er der ikke bare tale om en hyldest til fart, men også til familiens racende blodlinje.

1.625 hk, E85 og rendyrket vildskab

Motoren? Samme V8 som i Jesko Absolut, men justeret til ikke bare at være hurtig – den skal være brutal. På E85 sprøjter den hele 1.625 hestekræfter ud i asfalten, og vægten holder sig lige over 1.360 kg. Det giver et vægt-til-kræfter-forhold, der ville få selv Bugatti til at svede under hjelmen.

Aerodynamikken er selvfølgelig blevet barberet og finjusteret. Foran finder du et mere aggressivt frontsplitter-setup, bagpå en aktiv dobbeltvinge, og hele bilen er bygget til at levere maksimal downforce tidligere i svingene – hvilket betyder, at du kan kaste den ind i et apex som en gal italiener med dødsforagt.

Ingen midterkonsol, ingen kompromisser

Inde i kabinen er der også blevet ryddet op. Væk er den centrale gearvælger – Light Speed Transmission styres nu udelukkende via paddleshifters bag rattet. Der er mulighed for fuldblods racersæder, og kabinen er klædt i eksponeret kulfiber. Ingen pynt, ingen støj – kun funktionalitet.

“Det her er vores mest fokuserede track car nogensinde,” siger Christian von Koenigsegg. “Hver eneste detalje er finjusteret til banekørsel – fra motorens luftstrøm til balancen i downforce.”

Topfarten? 224 mph (ca. 360 km/t) – men det er næsten underordnet. Sadair’s Spear handler ikke om straight-line bravour. Den handler om greb, reaktion og det adrenalinsus, der opstår, når man ved, at alt på bilen er bygget med ét formål: at vinde svinget.

Arven fra Jesko – og dybere endnu

Sadair’s Spear markerer på mange måder afslutningen på Jesko-æraen – en slags sidste hurra i kulfiber og vildskab. Men den rækker også dybere ind i Koenigsegg-DNA’et. Det handler ikke bare om biler, men om familie, fart og den slags historier, man ellers kun finder i motorsportens mest dramatiske hjørner.

Så hvis du har 20-30 millioner og en racerbane i baghaven, så er det nu, du skal rykke. Sadair’s Spear bliver ikke bare endnu en bil i rækken – det bliver et samlerobjekt, et statement, og formentlig det tætteste vi kommer på at ride ind i solnedgangen på en svenskbygget racerhest.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.