Magasinet M!

Kom i gang: Sådan finder du din første motorcykel

Der er ikke noget, der kalder på en motorcykeltur som en lun sensommerdag. Men mulighederne er nærmest uendelige, og det samme er prisforskellene, så hvor skal du begynde? Vi har samlet nogle gode råd til at komme i gang lige her.

Det danske efterår har foreløbigt vist sig fra sin absolut bedste side, og med mere end to måneder tilbage af sæsonen er det slet ikke for sent at kaste sig ud i den fantastiske to-hjulede verden, som en motorcykel kan åbne op for!

Billig - og pålidelig som en lommetyv

Min første motorcykel var en Suzuki GS400 fra 1978. Den var hverken hurtig eller komfortabel, men den kunne som regel starte, den havde et lynhurtigt optræk, og så var den pissebillig. 

5000 kroner gav jeg for den, og de faste udgifter var minimale. Det var for en ung gut i 2.g altså en helt perfekt løsning! Også selvom pålideligheden var i bund. Der var trods alt en grund til den lave pris.

ANNONCE
Kom i gang: Sådan finder du din første motorcykel

Siden da har jeg prøvet et hav af forskellige mærker og modeller. Alt fra små elektriske motorcykler til store brølende choppere. I øjeblikket er garagen tom, men i skrivende stund har jeg lejet en motorcykel for at få den sidste fornøjelse ud af det smukke efterårsvejr.

Men hvis du ikke blot er interesseret i at leje en cykel i en kortere periode - men gerne vil have fingrene i din helt egen cykel - har jeg her samlet nogle gode råd.

Hvilken type motorcykel skal jeg vælge?

Ligesom der er forskel på biler, deres praktiske egenskaber og deres køreegenskaber, er der også store forskelle på de forskellige typer af motorcykler. Faktisk er der langt større forskel på de forskellige typer af motorcykler, end der er på biler.

Touring
...er den relativt afslappede motorcykeltype, som gør sig godt på lande -og motorvejene. Det er en alsidig model, som både giver fornuftig underholdning på de små veje og i de skarpe sving, samtidig med at du kan holde ud at køre længere ture.

I denne kategori kan du sagtens finde en fin begyndercykel, men det kan være en tung model, så motorstørrelsen vil i mange tilfælde overstige grænserne for, hvad du må køre med et lille kørekort. Mere om det længere nede.

Chopper
...er rockernes foretrukne model. Den har masser af stil over sig (så kan man diskutere, om det er god stil), men den hverken god at køre med på motorvejen eller på de små veje. 

Foruden de elendige køreegenskaber på grund af den lange forgaffel og den oprejste sidde-position vil din ryg og skuldre hade dig, hvis du skal køre mere end 20 kilometer. 

ANNONCE
Kom i gang: Sådan finder du din første motorcykel

Racer
...er en sportslig model - også kaldet superbike - der som navnet antyder er bygget til fart. Det er for mange et vigtigt parameter, men hvis du er ny på motorcykel, kan du sagtens nøjes med en 4- til 600-kubik motor. Det er rigeligt til både at opnå høje hastigheder, når forholdene tillader det, og til at have det sjovt på de små veje.

I denne kategori kan du sagtens finde en god begyndermodel, som har fine køreegenskaber.

Streetfighter
...er en nøgen model, som hverken har kåbe eller skjold til at tage vinden. Det gør den mindre egnet til at køre på motorvej, men til gengæld er den superlet at manøvrere, så hvis du primært skal køre i byen eller på de små landeveje, så er denne helt perfekt.

Det er også i denne kategori, du finder de ekstremt populære café-racere.

Her er det i hvert fald let at finde en fin brugt maskine til 20-30.000 kroner. Hvis du tør, kan du også gøre som mig og gå efter en gammel model, som koster endnu mindre, men så skal du ikke være afhængig af, at den kan starte hver gang.

ANNONCE
Kom i gang: Sådan finder du din første motorcykel

Enduro
...er den offroad-egnede motorcykel, som gør sig glimrende udenfor asfaltens hvide striber. De fleste motorcyklister foretrækker dog et stabilt underlag, og derfor er denne type motorcykel ret sjælden.

Hvis det lige er cyklen for dig, skal du naturligvis gå efter den, men vær opmærksom på, at den manglende interesse generelt på markedet gør gensalgsprisen lavere i forhold til flere af de andre modeller.

Vintage
...er betegnelsen for den klassiske type, som dækker over lidt af hvert, men hvor det som udgangspunkt er cyklens sjæl og karisma, der gør den interessant.

Her er det en god idé at have hænderne skruet ordentlig på og en veludstyret værkstøjskasse i garagen, for hvis du skal have alle de løbende reparationer fixet på et værksted, løber det hurtigt op.

Ny vs. brugt motorcykel

I Danmark er der et rigtig stort marked for køb og salg af brugte motorcykler. De kan især findes på forskellige online-brugtmarkeder eller via annoncer i aviser og magasiner.

Man kan ligeledes købe brugte motorcykler hos mange af landets motorcykelforhandlere, hvor de står udstillet side om side med nye motorcykler.

Fordelen ved at købe en brugt motorcykel er selvfølgelig, at du kan få en motorcykel billigere, end hvis du købte den fra ny.

Derudover er der også god mulighed for at købe en billigere motorcykelforsikring, idet nye motorcykler koster mere i forsikring.

Ulempen ved at købe en brugt motorcykel er dog, at du aldrig helt ved hvad stand den er i, heller ikke selvom sælger garanterer for tilstanden. Du ved altså ikke nødvendigvis, hvad du får, når du køber en brugt motorcykel, så en god grundregel er, at du aldrig skal bruge flere penge på en brugt motorcykel, end du har råd til at miste.

Fordelen ved at købe en ny motorcykel hos en autoriseret forhandler er, at motorcyklen sjældent har fejl og mangler, og hvis den har, så dækkes disse som udgangspunkt af reklamationsretten.

Nogle steder får du endda en udvidet garanti i op til 3 år, som dækker fejl på fx motor, gearkasse eller lignende. Disse fordele gælder dog kun, hvis du handler hos en autoriseret mærkeforhandler, da uautoriserede ikke kan give fabriksgaranti.

ANNONCE
Kom i gang: Sådan finder du din første motorcykel

?Vælg mellem tre forskellige størrelser

Når du køber en motorcykel, kan du vælge mellem tre forskellige størrelser:

  • I kategori A1 finder du den lille motorcykel
  • Under A2 finder du den mellemstore motorcykel
  • Under A findes den store motorcykel.

Jo større motorcykel du ønsker at købe, desto mere erfaring og højere alder skal du have.

For at køre den lille motorcykel skal du være mindst 18 år, for at køre den mellemstore skal du være 20 år, og til den store motorcykel skal du mindst være 24 år.

Du bør derfor ikke købe en stor motorcykel, hvis du er for ung, eller du ikke har planer om at tage kategori A-kørekortet.

Snup et kørekursus

Lad mig lige afslutte med at slå fast, at lige så befriende og underholdende det kan være at køre motorcykel, lige så skræmmende og farligt kan det være, hvis du ikke har styr på, hvad du laver.

Og nej, det har du ikke, hvis du lige har taget kørekortet - ligesom du heller ikke er en verdensmester i sengen, når du har gennemført dit første forsøg på et samleje.

Derfor er et kørekursus - eksempelvis hos FDM - en ret god idé.

Desuden er der ofte rabatter at hente på forsikringen, når du har taget et kørekursus, så det er altså både for din egen skyld og for din kontos skyld.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce