Det frække

Komiker laver OnlyFans-parodi for at samle penge ind til ofre for Californiens skovbrande

Fræk i en god sags tjeneste!

Komiker laver OnlyFans-parodi for at samle penge ind til ofre for Californiens skovbrande
Foto: IFC Films
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 22. marts 2025

omikeren og skuespilleren Milana Vayntrub tager et kreativt twist på den velkendte OnlyFans-model – men denne gang med et velgørende formål. I stedet for at oprette en traditionel indsamlingsside som GoFundMe, har Vayntrub lanceret OnlyPhilanthropy, en satirisk version af det populære voksenindhold-platform, hvor hun deler flabede billeder for at samle penge ind til familier, der er blevet fordrevet af de voldsomme skovbrande i Los Angeles-området.

Vayntrub, der for de fleste nok er bedst kendt som “AT&T-pigen” fra reklamerne for teleselskabet, har med sit nye projekt formået at tiltrække massiv opmærksomhed – og ikke kun for konceptet. På fire dage har hun samlet tæt på 200.000 dollars ind, hvor hele beløbet går direkte til BIPOC-familier (Black, Indigenous, People of Color) ramt af brande i det sydlige Californien.

“Brug det mandlige blik til at slukke brandene”

Selvom hun understreger, at der ikke er tale om nøgenbilleder, er konceptet stadig legende og selvironisk. Som hun selv formulerer det: “Jeg vil bruge det mandlige blik til at bekæmpe brandene.” Ét billede koster symbolsk nok 69 dollars, og der findes flere “tiers”, hvis man vil støtte yderligere.

Samtidig har Vayntrub indført en slags gentleman’s agreement: Donorer må ikke dele billederne offentligt – det handler om formålet, ikke om likes.

Redefinerer opmærksomhedens økonomi

“Det her handler om mere end én indsamling,” udtaler hun. “Det handler om at redefinere, hvem der kontrollerer den finansielle magt bag online opmærksomhed.”

Hun håber, at andre kendisser, influencers og aktivister vil hoppe med på idéen og gøre OnlyPhilanthropy til en platform, hvor opmærksomhed og sociale medier aktivt kan bruges til at skabe reel forandring.

En velkendt ansigt med en stærk sag

Vayntrub har selv en stærk personlig baggrund som flygtning fra antisemitisme, hvilket har præget hendes engagement. Ud over hendes reklamekarriere har hun optrådt i serier som “This Is Us,” “Silicon Valley,” “Californication” og Netflix-serien “Love.” Senest har hun medvirket i “Monsters: The Lyle and Erik Menendez Story” og indie-filmen “Bad Shabbos,” der blev vist på Tribeca Film Festival.

Med OnlyPhilanthropy viser Vayntrub, at humor, selvironi og kreativitet sagtens kan kombineres med seriøse formål – og måske også sætte gang i en større samtale om, hvordan vi bruger den enorme opmærksomhedsøkonomi på nettet til noget mere meningsfuldt.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.