Lara Croft: 22 år
Tag et kig på Tomb Raiders udvikling gennem årene
Lige siden det første Tomb Raider spil tilbage i 1996, har lady Lara Croft haft en fast fanskare.
Den fiktive engelske rigmandsdatter med en forkærlighed for arkæologi og gravudforskning, fylder 22 år i 2018. Og hun lever i bedste velgående. I morgen er der premiere på den nye film Tomb Raider, med Alicia Vikander i hovedrollen. Det er et reboot a film-franchiset, der trækker paralleller til den rebootede spilserie, der blev lanceret i 2013.
Vind: Fribilletter til Tomb Raider
I den forbindelse har vi gravet i arkiverne, for at give dig et komplet overblik over Lara Crofts udvikling, over de seneste 22 år.
Tomb Raider (1996)
Tomb Raider brød igennem til verden i 1996. Spillet blev hyldet af anmeldere verden over, som et af de bedste spil nogensinde. Det solgte over 7 millioner eksemplarer, i en tid hvor videospil stadig var noget man købte i fysiske butikker, og hvor spillekonsoller ikke helt var blevet hvermandseje endnu.
Tomb Raider II (1997)
Det tog ikke så længe at udgive nye spil i 90'erne. I dag ville man nok nærmere have kaldt dem DLC-pakker, store DLC's, men DLC none the less.
Allerede i 1997 vendte Core Design og Eidos tilbage med opfølgeren til Tomb Raider. Tomb Raider 2 blev først udgivet til PlayStation og PC i 1997, og senere portet til Mac OS i 1998.
Spillet solgte 8 millioner eksemplarer.
Tomb Raider III (1998)
Tomb Raider 3 bød på en opgraderet grafik, og blandt andet trekantede polygoner i grafikken. Det blev hyldet, fordi det gav udviklerne mulighed for at udvikle mere komplekse baner - og fordi Lara Croft blev pænere.
Spillet solgte 6 millioner eksemplarer.
Tomb Raider: The Last Revelation (1999)
The Last Revelation bød på en væsentlig bedre grafik end de tre foregående. Det skyldtes, at spillet blev udviklet med fokus på PC, og at udviklerne ikke ville holde spillet tilbage, på grund af PlayStation (1)'s efterhånden nølende grafik. The Last Revelation blev ikke nært så stort et kommercielt hit som de tre forudgående, med omkring 5 millioner solgte eksemplarer.
Tomb Raider Chronicles (2000)
Tomb Raider Chronicles udkom til PlayStation, Dreamcast og PC i 2000. Spillet var bygget op over et antologi-format, med fire seperate fortællinger. Spillet fejlede i salget, og at af de mindst succesfulde Tomb Raider-spil i serien, med kun 1.5 millioner solgte eksemplarer (Kun overgået af Tomb Raider: Anniversary).
Lara Croft: Tomb Raider (2001)
I 2001 skete der noget, alle Tomb Raider fans havde ventet og håbet på. Lara Croft blev filmatiseret af Hollywood, og ingen ringere end Angelina Jolie hoppede i Tomb Raider udklædningen, til alle drengebørns store klapsalver. Filmen var en kommerciel succes, med en omsætning på godt 275 millioner dollars i det amerikanske Box Office.
Tomb Raider: The Angel of Darkness (2003)
Tomb Raider: The Angel of Darkness, var det første Tomb Raider spil der udkom til PS2. Spillet er en directe sequel til The Last Revelation. Grafikken var selvsagt forbedret. Spillet solgte 2.5 millioner eksemplarer, og blev haglet ned af anmeldere for dårlige controls og flere bugs. Det var ikke en succes, og en planlagt trilogi blev ryddet af bordet, hvorefter udviklingsrettighederne blev overgivet til Crystal Dynamics.
Lara Croft: Tomb Raider - The Cradle of Life (2003)
Det gik væsentligt bedre for Tomb Raider på film, en på spillekonsollerne, og derfor var det også selvsagt, at Angelina Jolie endnu en gang skulle trække i Lara Croft karakteren, i filmen The Cradle of Life. Som den svære 2'er, blev filmen ikke modtaget vel af anmeldere, men filmen indtjente alligvel 156 millioner dollars. Det var succes nok til en tredje film i serien, men projektet blev skrottet, da Angelina Jolie afslog, at genoptage rollen.
Tomb Raider Legend (2006)
Efter de dårlige resultater i starten af 00'erne, var der stilhed fra franchiset i en årrække. I 2006 vendte Lara Croft dog tilbage, i en helt ny form. Crystal Dynamics havde forsøgt at lave et totalt reboot, og grafikken var niveauer bedre, end hvad vi tidligere havde set. Spillet er også det første til at udkomme på Xbox 360. Samtidig blev det lavet til PlayStation 2, PSP, Gamecube, Game Boy Advance og Nintendo DS.
Spillet solgte 4.5 millioner eksemplarer, og i 2011 blev det genudgivet til PlayStation 3 i en HD-remaster.
Tomb Raider Anniversary (2007)
Anniversary er 2. delen af Crystal Dynamics genfortolkning af den originale serie. Det inkluderer alle de originale områder fra Tomb Raider. Spillet blev en mindre kommercial succes, og solgte kun 1.3 millioner eksemplarer.
Tomb Raider Underworld (2008)
Der var pres på Crystal Dynamics efter Anniversary, men heldigvis dukkede Tomb Raider Underworld op, for at svare på en masse løse plot-ender fra Legend og Anniversary. Spillet fik overvejende gode anmeldelser, og solgte 2.6 millioner eksemplarer.
Tomb Raider (2013 Reboot)
Efter 6 års stilhed, vendte Crystal Dynamics tilbage med Tomb Raider. Endnu et reboot, der ændrede på Lara Crofts historie.
Spillet var ret fantastisk. (5 stjerner fra undertegnede) Det solgte 1 million eksemplarer i løbet af de første 48 timer, og har til dato solgt over 11 millioner eksemplarer. Hvilket gør det til det bedst sælgende Tomb Raider-spil i historien.
Rise of the Tomb Raider (2015)
I 2015 udkom Rise of the Tomb Raider, der er en direkte efterfølger til det populære 2013-reboot. Spillet Udkom først til Xbox One, Xbox 360 og Windows, med en 20-års jubilæumsudgave til PS4 i 2016.
Spillet var næsten lige så populært som Tomb Raider 2014, og har indtil nu solgt 7 millioner eksemplarer.
Tomb Raider (2018)
Denne lange udvikling bringer os til i dag. Eller nærmere i morgen, hvor Alicia Vikander bærer faklen videre i den nye Tomb Raider film, der udkommer i morgen. Filmen ser ud til at være væsentligt mere inspireret af 2013-spillet, end tidligere udgaver - og i den kontekst er Alicia Vikander en helt fantastisk skuespiller, til rollen som Lara Croft.
Lara Croft er den stærke, uafhængige datter af en excentrisk eventyrer, der forsvandt på mystisk vis for syv år siden. Nu er Lara en ung kvinde på 21 år uden retning i livet, og hun nægter at overtage styringen af faderens forretningsimperium. Hun vil finde sandheden og begynder at efterforske mysteriet bag faderens død. Hans sidste, kendte opholdssted er et sagnomspundet gravkammer på en mytisk ø et sted ud for Japans kyst. Det bliver en rejse med livet som indsats for Lara Croft. Kun bevæbnet med sit knivskarpe sind og sin ekstreme stædighed rejser hun ind i det ukendte. Hvis hun overlever den farefulde færd, vil hun kunne kalde sig selv for Tomb Raider.
Andre versioner af Tomb Raider
I løbet af årene er der også dukket en række spin-offs og versioner dukket op. Blandt andet var der en række Game Boy spil, der spillede på historien for de oprindelige 3 spil. Senest mobilspillet Lara Croft Go.
Desuden kørte Tomb Raider også i en serie tegneserie fra Dark Horse Comics. De er mega gode - hvis du kan støve dem op, er de en læsning værd!
Bonus-info: Nude Raider
I en af de mere kontroversielle sider af Tomb Raider-franchiset, finder vi Nude Raider Patchen. Når denne patch blev tilføjet til PC-versionen af de første Tomb Raider spil... Havde Lara intet tøj på. Mega upraktisk for en gravrøver. Mega sjovt for pre-pubertære teenage-drenge.
Eidos har i flere omgange lagt sagsanlæg mod folk der har forsøgt at udbrede Nude Raider-patchen. Eidos fik sikret sikret sig rettighederne til Nuderaider.com domænet, og gjorde det inaktivt. Det virker ikke til at Eidos holdt domænerettighederne ved lige, for i dag peger det på en eksplicit hjemmeside der pusher sex-annoncer. Don't go there.