Motor

Lynx Motors GT1 “Eau Rouge”: 1.400 hestekræfter i en brutal Ford GT restomod

Twin-turbo V8!

Lynx Motors GT1 “Eau Rouge”: 1.400 hestekræfter i en brutal Ford GT restomod
Foto: Lynx Motors
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 08:19

Hvis du troede, at en klassisk Ford GT ikke kunne blive mere brutal, så har Lynx Motors lige smidt din teori direkte ud ad vinduet. Deres nye GT1 “Eau Rouge” er en vild, Le Mans-inspireret restomod, der tager den ikoniske 2005 Ford GT og forvandler den til en ren racerdrøm med svimlende 1.400 hk. Navnet? Direkte fra den berygtede kurve på Spa-Francorchamps – Eau Rouge. Og ja, bilen lever op til navnet.

En V8’er med twins – fordi én turbo ikke er nok

Under hjelmen finder vi et absolut monster: En 7-liters Roush Yates RY45 V8, som i forvejen er kendt fra Nascar, men Lynx har ikke stoppet der. Garrett G35 twin turbos er klemt på, og titanium mid-pipes plus Del West titanium ventiler sørger for, at der ikke er nogen svage led i kæden. Effekten sendes videre gennem en sekventiel Sadev SL 90 gearkasse med seks trin – perfekt til lynhurtige skift, når du flyver ned ad langsiderne.

For at bremse den voldsomme kraft er der naturligvis hentet topkomponenter ind: Bosch Motorsport ABS, AP Racing kalibre og et solidt Tilton pedal setup. Alt sammen designet til præcise, kontrollerede nedbremsninger, selv når farten er absurd høj.

Le Mans-DNA med moderne twist

Selve bilen er baseret på en original 2005 Ford GT-chassis, men her slutter lighederne også. Lynx Motors har forstærket den med en chromoly roll cage og pakket hele molevitten ind i kulfiber fra ingen ringere end 2010 Matech Le Mans-teamet. Aerodynamikken er også helt race-spec: fender vents, front splitter, dive planes og en solid diffuser holder den plantet, uanset om du cruiser eller presser grænserne på banen.

Cockpittet skriger hardcore track-day: Tillet kulfibersæder betrukket med læder, OMP seks-punktssele og en F1-inspireret ratopsætning. Moderne elektronik får også plads – Haltech ECU, dual 10” Aim-skærme og naturligvis en front axle lift, så du ikke skraber frontsplitteren på vejen til paddocken.

Prislappen? Ja, du gættede rigtigt…

Vil du have fingrene i en GT1 Eau Rouge, så starter festen ved $1.700.000 USD. Men Lynx Motors stopper ikke ved standardversionen – du kan selvfølgelig få custom livery, paint-to-sample klarlak og andre personlige tweaks. En bil, der i den grad blander old-school amerikansk muskel med moderne europæisk motorsportsteknologi.

Hver femte dansker er generet af støj fra motorcykler

Læs også: Hver femte dansker er generet af støj fra motorcykler

McLaren søger nye kørere – er du klar til udfordringen?

Læs også: McLaren søger nye kørere – er du klar til udfordringen?