Hvis du nogensinde har drømt om at eje et stykke Formel 1-historie, så er det desværre for sent at få fingrene i den ultra sjældne Mercedes-Benz W 196 R. Den legendariske racerbil, der dominerede Grand Prix-løbene i 1955, blev for nylig solgt på auktion for svimlende 51,1 millioner euro – svarende til omkring 310 millioner kroner. Det gør den til den næstdyreste bil nogensinde solgt.
Læs også: Historien bag International Nutella Dag – dagen hvor hele verden fejrer chokoladepålægget
En bil skabt til sejr
Mercedes-Benz W 196 R var en revolution inden for motorsport, da den blev introduceret i 1954. Kun 14 eksemplarer blev produceret, og bilen blev hurtigt synonym med succes takket være kørere som Juan Manuel Fangio og Stirling Moss. Med sin 2,5-liters ottecylindrede motor og innovative brændstofindsprøjtning, var det en teknologisk kraftpræstation, der gav konkurrenterne baghjul.
Den enestående bil, der netop er blevet solgt, har en særlig plads i Formel 1-historien. Den vandt Grand Prix-løbet i Buenos Aires i 1955 med den argentinske legende Juan Manuel Fangio bag rattet. Senere samme år satte Stirling Moss den hurtigste omgangstid på Monza-banen i Italien – et bevis på bilens overlegne fart og stabilitet.
Fra museum til rekordpris
I næsten seks årtier var denne unikke W 196 R udstillet på Motor Speedway Museum i USA. Bilen blev doneret af Mercedes-Benz i 1965 og har siden været en af museets mest imponerende attraktioner.
Da den blev sat på auktion af RM Sotheby’s i Tyskland, var der ingen tvivl om, at den ville tiltrække stor opmærksomhed fra samlere og bilentusiaster. Den endelige salgssum på 310 millioner kroner cementerer dens status som en af de mest eftertragtede racerbiler nogensinde.
Formel 1-biler i millionklassen
Mercedes-Benz W 196 R overgår en lang række ikoniske biler på auktionsmarkedet, men bliver stadig kun nummer to på listen over de dyreste biler solgt. Rekorden holdes af en Ferrari 250 GTO fra 1962, der blev solgt for næsten 380 millioner kroner i 2018.
Historiske Formel 1-biler har længe været attraktive på samlermarkedet, men priserne er kun gået opad i de seneste år. Når et køretøj har været kørt af legender som Fangio eller Moss, og samtidig er teknologisk banebrydende for sin tid, så er det ikke bare en bil – det er et kunstværk på fire hjul.
Så næste gang du tænker, at en moderne superbil er dyr, så husk, at der findes samlere, der er villige til at smide et trecifret millionbeløb efter en racer fra 50’erne.