Når man siger Armageddon, dukker der med garanti to ting op i hovedet: Bruce Willis, der ofrer sig i en tårevædet afslutning, og Aerosmiths udødelige I Don’t Want to Miss a Thing. Filmen fra 1998 var et actionpakket sci-fi-epos, der sprængte billetkontorer verden over og cementerede Michael Bay som kongen af højoktans Hollywood-underholdning. Nu tyder det på, at Bay måske alligevel ikke helt har sluppet universet – men i stedet for en direkte Armageddon 2 snakker han nu om Black Five, en åndelig efterfølger, der bærer nogle af de samme actionfyldte DNA-strenge.
Black Five: Et projekt med rødder i Armageddon
Michael Bay nævnte for nylig i et interview med The Hollywood Reporter, at Black Five er en idé, han fik under produktionen af Armageddon, efter en snak med en NASA-fysiker. Det skulle være en ensemble-thriller om et elite-militærhold med avanceret teknologi – en opskrift, der lyder som skabt til Bay’s eksplosive actionstil. Projektet blev faktisk annonceret tilbage i 2019, men er tilsyneladende endnu ikke kommet videre i produktionsfasen.
Bays karriere har ellers været proppet med fortsættelser. Bad Boys har fået flere kapitler, og Transformers er nærmest blevet en evig franchise. Men Armageddon? Der er aldrig kommet en direkte toer – trods en global indtjening på over 550 millioner dollars og en af de mest mindeværdige slutscener i 90’er-actionhistorien.
Hvorfor aldrig en Armageddon 2?
Selvom Armageddon endte med Bruce Willis’ karakter, Harry Stamper, der ofrede sig for menneskehedens overlevelse, kunne Hollywood sagtens have vredet en efterfølger ud af det. Det har jo ikke stoppet andre franchises. Måske en ny generation af astronauter? Måske en historie, der tager fat i følgerne af en nær-dommedag?
Men Bay virker mere interesseret i at forfølge nye idéer frem for at lave en ren sequel. Han nævner i samme interview, at han elsker at arbejde med forskellige filmtyper – blandt andet sin kommende parkour-dokumentar, We Are Storror. Ifølge ham handler det om at holde sig kreativt engageret, og ikke kun malke tidligere succeser.
Hollywoods forandrede landskab
Bay nævner dog en anden grund til, at film som Black Five kan have svært ved at blive realiseret: Hollywood er ikke, hvad det var.
Han fortæller, hvordan Armageddon blev til i en tid, hvor beslutninger blev truffet hurtigt. En idé, en pitch, et møde – og bum, så var filmen godkendt. I dag er det en langsommelig proces, hvor ingen tør give grønt lys uden garantier for succes.
Men hvis Top Gun: Maverick og den kommende Gladiator II har lært os noget, så er det, at der stadig er plads til nostalgi-drevne blockbusters. Måske betyder det, at Black Five får sin chance – og hvis den ender med at have en snert af Armageddon-ånd over sig, vil fans næppe klage.