I 2018 blev Indonesien ramt af en voldsom naturkatastrofe, da et jordskælv og en efterfølgende tsunami ødelagde store dele af landet. Midt i kaosset fandt en utrolig historie sted i Mutiara Sis Al Jufri-lufthavnen i Palu, hvor en pilots hurtige beslutning reddede livet for alle ombord på hans fly.
Læs også: Simulation afslører nye detaljer om den mystiske Dyatlov Pass-ulykke fra 1959
Et instinktivt valg
Den 28. september, få minutter før et jordskælv med en styrke på 7,5 ramte området, var et fly fra Batik Air med 148 personer ombord klar til at lette. Piloten, Ricosetta Mafella, havde ingen mulighed for at se, hvad der var ved at ske, men han følte en uforklarlig trang til at skynde sig.
“Jeg havde travlt med at komme afsted,” forklarede Mafella senere til BBC. “Der var en stemme i mit hoved, der sagde, at vi skulle tage afsted med det samme. Jeg fortalte mit crew og jordpersonalet, at vi skulle skynde os.”
Mafella lettede få minutter tidligere end planlagt – og mindre end et minut efter, at flyet var kommet i luften, ramte jordskælvet lufthavnen og forårsagede enorme ødelæggelser.
En air traffic controller’s sidste heltedåd
Mens flyet lettede, blev den 21-årige air traffic controller Anthonius Gunawan Agung på sin post i kontroltårnet. På trods af kollegers opfordringer til at forlade tårnet, nægtede han at gå, før han var sikker på, at flyet var i sikkerhed.
Agung gav sine sidste instruktioner til Mafella og sagde: “Batik 6321, clear for take-off.” Få sekunder senere begyndte tårnet at ryste voldsomt og revne, da jordskælvet ramte.
Da det blev klart, at han ikke kunne komme ned ad trappen, sprang Agung fra tårnets fjerde sal. Han overlevede faldet, men pådrog sig alvorlige indre skader og et brækket ben. Trods hans kollegers indsats for at få ham til hospitalet og senere flyve ham med helikopter, overlevede han ikke sine skader.
En national helt
Efterfølgende blev Anthonius Gunawan Agung hyldet som en national helt for sin uselviske indsats. Mafella, der først senere fandt ud af, hvad der var sket, udtrykte sin dybe taknemmelighed og kaldte Agung for en “beskyttelsesengel”.
Fra cockpittet kunne Mafella se de enorme bølger fra tsunamien, der skyllede ind mod kysten kort efter jordskælvet. Da han forsøgte at kontakte kontroltårnet for at takke, var der ingen svar – det var først senere, at han fik den fulde historie om Agungs heroiske handlinger.
Katastrofens omfang
Jordskælvet og tsunamien, der fulgte, forårsagede omfattende ødelæggelser i området, inklusive store skader på landingsbanen og kontroltårnet i lufthavnen. Agungs sidste instruktion og Mafellas hurtige beslutning blev dog forskellen mellem liv og død for de 147 passagerer og besætningsmedlemmer ombord.