Playboy afviser Hugh Hefners søns forsøg på at købe brandet for 700 millioner kroner
Der skal mere til.
Selvom navnet Hefner for mange er synonymt med Playboy, var det langt fra nok til at overbevise PLBY Group, selskabet bag det ikoniske brand, om at sælge. Cooper Hefner, søn af Playboy-grundlægger Hugh Hefner, har gennem sit investeringsfirma, Hefner Capital, forsøgt at købe Playboy-brandet for 700 millioner kroner (100 millioner dollars) i kontanter og en 10% ejerandel i en ny enhed. PLBY Groups bestyrelse har dog afvist tilbuddet med den begrundelse, at det undervurderer Playboys værdier markant.
Et brand med historie - og fremtidsplaner
Playboy, der blev grundlagt i 1953 af Hugh Hefner, har haft sine op- og nedture, men brandet er fortsat en globalt genkendelig spiller inden for livsstil og underholdning. Efter at have lukket sin trykte udgave i 2020, har Playboy fokuseret på en digital strategi, blandt andet med relanceringen af magasinet som en del af Centerfold-platformen, der minder om OnlyFans.
I år meddelte PLBY Group, at de planlægger en comeback-printudgave i form af et årligt magasin, der udkommer første gang i 2025. Samtidig genoplivs også det populære Playmate-koncept, hvor nye Playboy Bunnies vil repræsentere brandet ved eksklusive events.
CEO Ben Kohn har udtalt, at bestyrelsen vurderer, at den nuværende strategi med et "asset-light" fokus på Playboys kerneværdier vil skabe større værdi for aktionærerne på lang sigt.
Hefners forsøg - og afvisningen
Cooper Hefner har tidligere haft en ledende rolle i Playboy Enterprises og ønskede gennem opkøbet at bringe brandet tættere på familiens kontrol igen. Men PLBY Group var ikke imponeret. "Efter en grundig vurdering har vores bestyrelse fastslået, at tilbuddet markant undervurderer Playboys aktiver og ikke er i aktionærernes bedste interesse," udtalte Kohn.
Samtidig oplever PLBY Group økonomiske udfordringer. Selskabets markedsværdi faldt torsdag til under 400 millioner kroner (60 millioner dollars), og aktiekursen er i frit fald. Alligevel mener ledelsen, at fremtidens strategi er vejen frem.
Hvad betyder det for Playboy?
Afvisningen af Cooper Hefners bud rejser spørgsmålet om, hvorvidt Playboys fremtid ligger i familiens hænder eller som en del af PLBY Groups brede portefølje. Mens nostalgikere måske ønsker at se Hefner-navnet bag roret igen, virker det til, at bestyrelsen holder fast i en fremadskuende vision for det mere moderne og digitalt fokuserede Playboy-brand.
For nu forbliver Playboy under PLBY Groups kontrol – men med et ikonisk navn som Hefner i spil er spørgsmålet, om dette er sidste kapitel i familiens forsøg på at genvinde magten.