Magasinet M!

Politiet kører stor kampagne med hastighedskontrol i efterårsferien

Kør pænt.

Har du efterårsferie og travlt med at komme ud og nyde friheden?

Husk, at du ikke skal have alt for travlt. Det er jo ikke noget, der haster så meget, at man skal sætte andre menneskers liv på spil. 

Landsdækkende politikontrol i efterårsferien

Med en løftet pegefinger, fortæller Politi, at de i løbet af efterårsferien holder landsdækkende kampagne, for at finde landets fartsyndere. 

"Vi har fartkontrol i hele landet i dagene op til efterårsferien, og folk med for tung speederfod vil kunne møde os i byen samt på lande- og motorveje. For høj hastighed kan være forskellen på en slem forskrækkelse og en alvorlig ulykke, og det er også grunden til, at for høj fart sammen med uopmærksomhed bag rattet og spritkørsel er fokuspunkter i Rigspolitiets færdselsstrategi frem mod 2020. De fokusområder skal være med til at nedbringe antallet af dræbte og tilskadekomne i trafikken," siger Christian Bertelsen, politiassistent i Rigspolitiets Nationale Færdselscenter.

ANNONCE

I første halvår af 2018 har Promonitor for Rådet for Sikker Trafik og Forsikring & Pension spurgt 2.113 bilister om deres holdning til for høj hastighed i trafikken.

Undersøgelsen viser, at:

  • 67 % svarer, at de meget ofte, ofte eller en gang imellem kører 90 km/t eller mere, hvor de må køre 80 km/t.
  • 73 % svarer, at det er socialt uacceptabelt at overskride hastighedsgrænsen med 10 km/t på landevej. (Besvarelser: I høj grad 8 %. I nogen grad 23 %. I mindre grad 43 %. 26 % svarer, at det slet ikke er socialt uacceptabelt.)
  • 96 % svarer, at det er socialt uacceptabelt at overskride hastighedsgrænsen med mere end 30 % (klip i kørekortet).

De fleste danskere ved godt, at for høj hastighed både er farligt og kan skabe utryghed hos andre bilister. I en ny undersøgelse svarer knap 3 ud af 4 adspurgte, at de ikke synes, det er socialt acceptabelt at køre 10 km/t for hurtigt på en landevej. Faktisk er landevej den vejtype, hvor der sker flest alvorlige ulykker, og ofte er for høj fart involveret i ulykkerne. 

I samme undersøgelse svarer de adspurgte også på, hvordan de rent faktisk selv kører. Her svarer 67 procent, at de jævnligt kører 90 km/t eller mere, hvor de må køre 80 km/t.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce