Det lyder som starten på en dårlig joke, men for den japanske restaurantkæde Sukiya er det blodig alvor: Efter en kunde fandt en rotte i sin misosuppe, har kæden valgt at lukke næsten alle sine 2.000 restauranter i Japan – midlertidigt, men med øjeblikkelig virkning.
Fundet blev gjort fredag den 28. marts på en Sukiya-restaurant i Akishima Ekiminami-området. Kort tid efter kontaktede den chokerede kunde kæden og gjorde opmærksom på, at der var en fremmed genstand – nemlig en rotte – i den serverede suppe. Oven i det meldes der også om et insekt fundet i en anden ret, hvilket har pustet yderligere til skandalen.
Total nedlukning og dyb undskyldning
I en officiel udmelding fra Sukiya skriver kæden:
“Vi ønsker at udtrykke vores dybeste undskyldninger til den kunde, som kontaktede os og oplevede denne store ubehagelighed. Vi undskylder også overfor alle kunder og samarbejdspartnere, som bruger Sukiya regelmæssigt.”
Butikken i Akishima lukkede omgående fredag aften kl. 17.00, og nu er det altså hele kæden – med undtagelse af enkelte butikker i indkøbscentre – der holder lukket fra mandag den 31. marts til fredag den 4. april.
Skadedyrsbekæmpelse og grundige undersøgelser i gang
Sukiya oplyser, at de har hyret et professionelt skadedyrsfirma til at foretage grundig rensning og inspektion. Samtidig undersøges de fundne “fremmedlegemer”, og der bliver foretaget en omfattende gennemgang af procedurer og hygiejnestandarder på alle lokationer.
“Vi arbejder på at identificere årsagen til forureningen så hurtigt som muligt,” lyder det fra Sukiya-ledelsen.
Kæmpe kæde med ry for hurtig, billig mad
Sukiya er en af Japans mest kendte kæder inden for gyūdon – de populære oksekødsbowl-retter, som serveres lynhurtigt og til lav pris. Med næsten 2.000 butikker i hjemlandet og en voksende international tilstedeværelse er kæden et fast stop for både pendlere og travle frokostgæster.
Men i et land som Japan, hvor fødevaresikkerhed og hygiejne tages ekstremt alvorligt, kan skandaler som denne få langvarige konsekvenser for både omdømme og tillid.
Forbrugertillid på spil
Det er endnu uklart, hvor længe den negative opmærksomhed vil påvirke Sukiya, men beslutningen om at tage alle restauranter ud af drift vidner om, at kæden tager situationen særdeles alvorligt. Den hurtige reaktion kan muligvis være med til at genoprette tilliden – men billederne og historierne om “rotte i suppen” sidder nok fast i offentlighedens hukommelse lidt endnu.
Om kæden kan genåbne med ren tavle efter den 4. april, vil tiden vise – men én ting er sikkert: I restaurationsbranchen er der få ting, der er værre for forretningen end en uventet (og uindbudt) gæst i suppen.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: