Porsche er ikke ligefrem kendt for at hvile på laurbærrene – og det beviser de igen denne weekend. Den næste generation af deres 911 GT3 R bliver sendt ud i kamp på legendariske Spa-Francorchamps, hvor den skal gennemgå en ægte ilddåb i form af Michelin 12H Spa-Francorchamps den 19.–20. april.
Bilen, der endnu ikke er afsløret officielt for offentligheden, bliver testet som bil nr. 91 i samarbejde med Herberth Motorsport – en af de mest erfarne private teams i langdistanceracing. Og det bliver ikke et hyggetestløb.
Realistisk ræs over to dage
Løbet, som afvikles over to dage med fem timers ræs om lørdagen og syv om søndagen, er en del af Creventic 24H Series, kendt for at blande amatørkørere med professionelle i intens og uforudsigelig konkurrence.
Bag rattet på testbilen finder vi Laurin Heinrich, den regerende IMSA GTD Pro Champion, sammen med de rutinerede langdistancekørere Ralf Bohn og Alfred Renauer – en trio, der ved, hvordan man presser en bil til grænsen uden at koge den over.
Læs også:
Nyt hardware – og vigtig feedback
Ifølge Sebastian Golz, projektleder på 911 GT3 R, er Spa det perfekte testmiljø:
“Konkurrenceniveauet, den samlede køretid og banens karakter gør den ideel til vores formål.”
Og det giver mening. Den belgiske racerbane er notorisk hård mod både bil og kører – med højdevariationer, hurtige retningsskift og sektioner som Eau Rouge, der tester bilens stabilitet under ekstrem belastning.
Den nye 2026-spec GT3 R er blevet opgraderet med:
- Finjusteret aerodynamik for at mindske pitch-sensitivitet
- Forbedret front-end stabilitet og styreopførsel
- Opdateret software til løbsstrategi og balance
- Mere præcis feedback via rat og undervogn
Alt sammen rettet mod at gøre bilen mere forudsigelig og effektiv – både for professionelle og kundeteams, der skal køre GT3-løb i bl.a. WEC, IMSA, DTM og Le Mans i de kommende år.
Officiel debut venter til sommer
Porsche forventer at præsentere bilen offentligt i løbet af sommeren, men med denne endurance-test som generalprøve, får både ingeniører og kørere et solidt billede af, hvor bilen står – og hvor den kan optimeres yderligere.
911 GT3 R har allerede en tung arv at løfte. Men hvis man kender Porsche ret, er det her bare starten på endnu en kapitel i mærkets GT-historie.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: