Magasinet M!

Privatsalg af bilen er bøvlet, men der er kommet en ny løsning

Brugtbilssalg uden bøvl og stress!

Denne artikel præsenteres i samarbejde med Aksel.nu

Fra tid til anden står jeg overfor at skulle sælge en bil privat. Siden jeg blev 18 har jeg selv stået for køb og salg af mine brugte biler, og det er da som regel også gået godt - altså sådan, de fleste gange. Men der er en del ting, man skal være opmærksom på, når man skal sælge sin egen bil som privatperson, og i løbet af de seneste år er det både blevet nemmere, men også rigtig meget mere besværligt.

Heldigvis er der kommet flere løsninger på det besværlige, og Aksel.nu tilbyder en effektiv løsning, der kan lette salget markant. Det vender jeg tilbage til - først serverer jeg en række af de mest frustrerende udfordringer man står med, når man selv går i markedet for at sælge en brugt bil.

Ejerskifte-udfordringer

Ejerskiftet er en af de punkter, hvor det er blevet meget lettere at handle bil mellem private. I "gamle dage" var man død og pine bundet op på at have bilens registreringsattest ved hånden, og selv når man havde det, var man tvunget til at stole på, at køberen overholdt en gentleman-aftale om at omregistrere bilen hurtigst muligt. Den del har ofte været et smertepunkt for mig.

Ikke-rettidigt-omregistrerede salg har tidligere givet mig oplevelser i alt fra at få parkeringsbøder fra nye ejere til at se min gamle bil i et tv-indslag om gaderæs, hvor den nye ejer - stadig på min nummerplade og forsikring - var ude og fyre den max af til et ulovligt gaderæs. Et irritationsmoment? Ja, for den!

Heldigvis har Motorstyrelsen nu gjort ejerskiftet digitalt, takket være den helt fine app Ejerskifte, som har elimineret enhver tvivl om, hvem der står som ejer af bilen - altså hvis man husker det.

Kommunikation med købere fra Helvede

Hvis du nogensinde har prøvet at sælge noget på en salgsside som Facebook Marketplace, kender du helt sikkert til de utallige spørgsmål og beskeder fra potentielle købere. Det er slemt med salget af et par sko - forestil dig, hvor slemt det står til med biler.
Her er spørgsmål der irriterer mig grænseløst (Kom gerne med tilføjelser):

  • Interesseret i at bytte med en trampolin + penge til mig?
  • Er der nogle SKJULTE fejl?
  • Hvad er din bedste pris?
  • Jeg vil gerne købe den, men kan vi vente til den første? (Med forventning om at jeg pauser salgsprocessen i mellemtiden)
ANNONCE

Mange af henvendelserne man får, fører ikke til noget, og kommunikationen kan være mildest talt tidskrævende - hvis ikke ubehøvlet. Man skal svare på de samme spørgsmål igen og igen, planlægge prøvekørsler og håndtere (gentagne) aflysninger i sidste øjeblik. Det er en frustrerende oplevelse, der totalt kan dræne din energi, indtil du i sidste ende måske trækker handlen eller ender med at sælge til en pris langt under, hvad du havde forestillet dig, bare for at komme videre med dit liv.

Men hvad gør man så?

Man kan let slippe for bøvlet ved at gå til en forhandler. Problemet her er bare, at forhandleren (selvfølgelig) er interesseret i at tjene penge på at købe og videresælge din bil, og at det beløb, du får tilbudt her, ofte er 10-15-20% under markedsværdien på bilen. Det er let og smertefrit, bortset fra pengepungen.

Formidlingssalg vinder frem

I løbet af de seneste 10-15 år virker det til, at auto-kommissionssalg er blevet mere og mere populært. Måske er det fordi folk ikke gider alt det bøvl, som privatsalget fører med sig. Her - traditionelt set - kører du din bil ud til en kommissionssælger, stiller bilen og aftaler en salgspris.

Herfra tager kommissionssælgeren over og står for markedsføring af bilen mod et kommissionssalær, som opkræves fra både sælger og køber. Det er nemt, men kommer blandt andet med den ulempe, at værdien i din bil nu er bundet på nærmest ubestemt tid på kommissionssælgerens salgsplads, indtil I får et bud, der er tåleligt.

Den letteste løsning: Aksel.nu

Der er ulemper ved selv at skulle sælge sin bil, og der er ulemper ved kommissionssalg - og på samme måder fordele ved begge dele. Men en ny spiller er gået på markedet, for at gøre processen lettere for privatsalg af brugte biler - og den spiller går under navnet Aksel.nu

Aksel.nu er et formidlingshus, der disrupter den traditionelle metode ved at håndtere alt administrativt arbejde og salgsarbejde online. Her står du selv for at tage billeder, og fremvise din bil - men alt andet, som i alt, håndteres af Aksel.nu. Det betyder effektivt at du sætter din bil til salg, hvor Aksel.nu formidler salget, mens du stadig selv har bilen til rådighed i salgsperioden. Og dét er smart. 

Aksel.nu har eksisteret siden 2023 og jeg er personligt stødt på tjenesten mange gange i jagten på min næste brugte bil. Faktisk er min nysgerrighed på servicen blevet så stor, at jeg har sat mig for at sælge en bil gennem platformen - og min oplevelse med proces og platform. Den deler jeg selvfølgelig med jer alle. 

I mellemtiden kan du selv tjekke den smarte formidlingsplatform her, hvis du står i samme situation som mig: At skulle sælge en brugt bil uden bøvl!

ANNONCE
Del

Seneste nyt