Motor

Renault 5 Turbo 3E: Den elektriske mini-superbil med 500+ hestekræfter

Rally-DNA!

Renault 5 Turbo 3E: Den elektriske mini-superbil med 500+ hestekræfter
Foto: Renault
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 08:18

Når Renault vælger at hive fat i deres klassiske 80’er-legende og sende den på steroider i en moderne, elektrisk udgave – ja, så spidser man altså ører. Renault 5 Turbo 3E er ikke bare en ny elbil i rækken. Den er en vild genfortolkning af deres gamle rally-ikon, pakket ind i kulfiber og med flere hestekræfter end nogen af os forventede.

500+ hestekræfter og baghjulstræk – ja tak!

Renault har valgt at kalde 5 Turbo 3E for verdens første “mini-supercar”, og med 540 elektriske heste i stalden, forstår man godt hvorfor. Det er to elmotorer, placeret direkte på baghjulene, der står for den kraftige punch, og med en acceleration fra 0-100 km/t på under 3,5 sekunder, er det ikke bare en sjov gimmick. Det her er seriøs performance i en bil, der stadig har hatchback-format.

Den bliver bygget på en specialdesignet platform med 800-volt teknologi, hvilket betyder, at du kan lade batteriet lynhurtigt – fra 15 til 80 procent på kun 15 minutter med en 350 kW DC-lader. Så du kan køre hårdt, lade hurtigt og gøre det hele igen uden lange pitstops.

Customization og begrænset oplag

Kun 1.980 eksemplarer bliver sat i produktion, og Renault gør meget ud af at fremhæve muligheden for at gøre hver enkelt bil helt unik. Du kan vælge mellem et hav af forskellige lakeringer og interiørdetaljer, så du kan skræddersy din egen lille elektriske superbil.

Og ja – hvis du sidder og tænker, at den nok ikke bliver billig, så har du nok ret. Prisen er endnu ikke offentliggjort, men forvent, at den ikke bliver hverdagskost.

Et tilbageblik: Renaults rally-DNA

Hvis navnet Renault 5 Turbo lyder bekendt, er det ikke så mærkeligt. Originalen fra 1980’erne var en hardcore rallymaskine, skabt til at dominere specialstrækninger med sit kompakte chassis og baghjulstræk. Turbo 2-versionen fulgte trop og cementerede Renaults ry som en producent, der turde tænke vildt.

Det er præcis den ånd, Renault forsøger at genoplive med 3E. Og det stopper ikke her – præsentationen af bilen skete som en afsløring i Prime Video-serien Anatomy of a Comeback, hvor man får et indblik i Renaults overordnede strategi, kaldet “Renaulution”. Hele projektet handler om at genskabe mærkets relevans og samtidig vende blikket tilbage mod de modeller, der har givet dem kultstatus.

Hvornår kan vi få fingrene i den?

Ifølge Renault lander den første bølge af biler i 2027, men allerede i år åbner de for reservationer. Samtidig teaser de eksklusive events og aktivationer, som skal køre parallelt med lanceringen – sandsynligvis et forsøg på at gøre bilen til et lifestyle statement, ikke bare et transportmiddel.

Så hvis du er typen, der savner rå rally-DNA med moderne teknologi og ingen emissioner – Renault 5 Turbo 3E kunne godt være den bil, du skal holde øje med.

Hver femte dansker er generet af støj fra motorcykler

Læs også: Hver femte dansker er generet af støj fra motorcykler

McLaren søger nye kørere – er du klar til udfordringen?

Læs også: McLaren søger nye kørere – er du klar til udfordringen?