Magasinet M!

Sex aftenen før forringer sportspræstationen - og tre andre myter om motion og vægttab

Virker el-stimulering på flad mave? Den her går ud til bloggerne

I samarbejde med en lang række fageksperter har FADL´s Forlaget de seneste ti år udgivet 10 bøger med 100 myter om forskellige store og små emner i hverdagen. I den nyeste bog, 100 myter om alt mellem himmel og jord, sorteres vrøvl fra virkelighed, og dækker alle de emner man kommer til at snakke om til næste familiefest eller julefrokost - og du får nu chancen for at brillere. 

Denne gang er der fokus på motion og vægttab. 

Det er usundt at springe morgenmaden over

Du er sikkert vokset op med sætningen: "Morgenmaden er det vigtigste måltid på dagen", men er det nu også det?

Der findes en del undersøgelser, som viser, at der er flere slanke mennesker blandt dem, som spiser morgenmad, men der er også grund til skepsis. En amerikansk forsker, John Schwartzberg professor ved UC Berkeley, konkluderer nemlig, at de studier, som siger, man bliver overvægtig af at droppe morgenmaden, er betalt af morgenmadsindustrien. 

Blot fordi du ser mange overvægtige mennesker drikke light-sodavand, så kan man ikke konkludere, at man bliver tyk af sukkerfri sodavand. På samme måde kan det vel være, at de der skipper morgenmaden generelt har for travlt til at motionere og spiser mere usundt resten af dagen. Morgenmadsspisning kan være en markør på en sund livsstil, men det er ikke nødvendigvis morgenmaden som sådan, der gør forskellen. 

Et studie udført af bl.a. forskere fra Københavns Universitet undersøgte, om der er en sammenhæng mellem morgenmadsspisning og vægt. 3000 forsøgspersoner blev inddelt i tre grupper, hvoraf den ene spiste morgenmad, den anden sprang over og den sidste blev ikke vejledt om, hvordan de skulle forholde sig til morgenmad. Efter 16 uger, var der ingen forskel i vægt på de tre grupper, og alle andre undersøgelser siger det samme. Der er altså ingen dokumentation for, at det er usundt.

I forhold til energiindtag og "krudt" til resten af dagen - det er selvfølgelig en helt anden snak. 

ANNONCE
Foto: pexels.com - Sex aftenen før forringer sportspræstationen - og tre andre myter om motion og vægttab Foto: pexels.com

Du kan få sixpack med el-simulering (den her går ud til bloggerne)

Vi har allesammen set reklamerne for de såkaldte el-simulatorer, som skulle kunne give en flad mave ved hjælp af et lille el-drevet apparat. Lyder det for godt til at være sandt?

Det er fordi, det ER for godt til at være sandt. 

De små apparater til el-stimulering kan faktisk godt aktivere mavemusklerne. Mange studier har også vist, at der kan opnås en effekt med el-stimulering, men de fleste af studierne har været udført på personer med en skade. 

Hvis man skal have en træningseffekt ud af det, så skal el-stimuleringen være så kraftfuld, at de fleste ikke ville kunne holde det ud, og så vil effekten stadig værre ringere end en almindelig træning.

Hertil kommer, at en flad mave eller six-pack oftest er et resultat af en lav fedtprocent end af mavemuskeltræning, og her vil den kære el-stimulator slet ikke have nogen effekt. 

Jeg skal have ondt dagen efter en træningssession, for at det har givet noget

Du har været oppe og træne og har givet den maks gas, men du er ikke øm. Så må det være fordi du ikke har givet den nok gas - har du nogensinde tænkt sådan?

Hvis man har ondt efter træning, skyldes det som regel, at man har presset kroppen mere, end den er vant til. Det er en naturlig del af reparationsprocessen. 

En lille smule ømhed gør ikke noget, men kraftig ømhed kan være et tegn på, at man for alvor har budt musklerne en uvant belastning, og det bør ikke være det, der skal kendetegne din daglige træning. 

Svaret er altså derfor, at det ikke gør noget, at man indimellem er øm dagen efter, men det er bestemt ikke et nødvendigt tegn på, at træningen har virket. 

ANNONCE
Foto: pexels.com - Sex aftenen før forringer sportspræstationen - og tre andre myter om motion og vægttab Foto: pexels.com

Sex aftenen før forringer sportspræstationen 

Lige siden det antikke Grækenland er sex før en kamp blevet betragtet, som en årsag til nedsat ydeevne. Hypoteserne går på, at man har en større spænding og aggressivitet, hvis man ikke har dyrket sex, at man er mere fokuseret og har et højere energi-niveau.

Den legendariske bokser, Mohammad Ali, skulle eftersigende have kuren. Han kunne opspare ekstra energi ved ikke at få udløsning i seks til otte uger inden sine kampe. Av, siger vi bare.. Er det overhovedet muligt?

Ud fra et fysiologisk synspunkt er der ikke hold i, at hverken sex eller afholdenhed dagen før påvirker præstationen. Energiforbruget i forbindelse med sex svarer til en lille cykeltur.

Der er altså ingen undersøgelser der tyder på, at seksuel aktivitet aftenen før en vigtig kamp har en negativ effekt på præstationen.

ANNONCE
Del
Om forfatteren
Simone Klindt Simone Klindt

Følg på:
Instagram

Simone er M!'s babe-boss. Når hun ikke lige har travlt med at få styr på den næste babe, arbejder hun mere overordnet med kommunikationen i huset. 

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt