Motor

Sjælden Porsche 906 Carrera 6 sat til salg – Et stykke racerhistorie på hjul

Ikonisk sag.

Sjælden Porsche 906 Carrera 6 sat til salg – Et stykke racerhistorie på hjul
Foto: Porsche
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 19. marts 2025

Hvis du nogensinde har drømt om at eje et stykke vaskeægte motorsportshistorie, så er der gode nyheder: En ekstremt sjælden 1966 Porsche 906 Carrera 6 er netop dukket op til salg hos RM Sotheby’s. Ikke bare en hvilken som helst 906’er – men én af blot 65 producerede eksemplarer og specifikt én af de kun 52 bygget til private kunder. Den slags biler ser man ikke på brugtbilsmarkedet hver dag.

Bygget til bakkerne og banerne

Chassisnummeret er 906-115, og den her vogn har ikke ligget og samlet støv i en lade. Nej, den blev oprindeligt bestilt af den italienske amatørkører og bakkespecialist Ermanno Spazzapan, som straks satte den på arbejde. I 1967 snuppede bilen en tredjeplads i sin klasse ved Circuito del Mugello, og året efter rullede den ind som klassens vinder ved Imola 500 Kilometres. Derudover har den været ude at lufte dækkene på kendte baner som Vallelunga og Innsbruck – før den til sidst fandt vej til diverse private samlinger.

Men det er ikke kun racerløbene, der gør den her Carrera 6 bemærkelsesværdig. Den står nemlig stadig med sine originale glasfiberkarrosseripaneler og gearkasse – og det er i dén grad noget, samlere elsker. Derudover har den for nyligt fået over 60.000 dollars værd af kærlig specialistpleje hos Road Scholars i North Carolina. Og med i handlen følger også bilens originale Kardex, et udløbet FIA Historic Technical Passport samt en komplet rapport signeret af Porsche-legenden Jürgen Barth. Med andre ord: Dokumentationen er i top.

Teknisk letvægter med bid

Porsche udviklede 906 Carrera 6 som en direkte evolution af deres populære 904-model, men hvor vægten blev skåret endnu længere ned takket være et multitubulært stel kombineret med ikke-bærende glasfiberkarrosseri. Under hjelmen ligger en 2-liters, sekscylindret motor med 210 hestekræfter – ikke voldsomt på papiret, men nok til at give de større konkurrenter kamp til stregen, især takket være bilens beskedne køreklar vægt på omkring 580 kg. Carrera 6’eren skrev sig hurtigt ind i historiebøgerne med klassesejre på Daytona, Sebring, Monza og Le Mans.

En billet til de mest eksklusive løb

Det fede ved denne specifikke Porsche 906 er ikke bare dens fortid – men også dens fremtid. Den er nemlig berettiget til at deltage i alt fra Tour Auto og Le Mans Classic til Goodwood Revival og Monterey Historics. Så hvis du er typen, der har lidt benzin i blodet, et solidt budget og en forkærlighed for klassiske løb, så står der her en fuldblods racer klar til at blive luftet igen.

Men som altid med biler i denne liga: Hvis du skal spørge om prisen, har du nok ikke råd.

Om Porsche 906 Carrera 6

For lige at sætte det hele i kontekst: Porsche 906 Carrera 6 blev introduceret som efterfølger til 904 GTS, og var en overgangsmodel mellem de tidligere, mere “gadevenlige” racerbiler og de hardcore prototyper som 907 og 908. Den blev i alt bygget i 65 eksemplarer i 1966 og var Porsche’s første racer designet med fokus på aerodynamik testet i vindtunnel – et fremskridt, der for alvor lagde fundamentet for mærkets senere dominans i langdistanceløb.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.