Film
‘Snow White’ får dårlig score på Rotten Tomatoes – men børn bekymrer sig jo ikke om voksen-problemer?
Ligegyldige tal i virkeligheden?
Disney’s nye Snow White-remake står på tærsklen til biografpremieren, og allerede nu har internettet travlt med at svælge i drama: Dårlige anmeldelser, rygter om spændinger mellem stjernerne Rachel Zegler og Gal Gadot, og generel skepsis over for endnu en live-action genindspilning af en klassiker. På Rotten Tomatoes ligger filmen lige nu med en noget sløj kritikerscore på 46%. Men spørgsmålet er… betyder det overhovedet noget?
Kritikere vs. publikum: En gammel historie
Lad os være ærlige – Rotten Tomatoes-scoren har aldrig været det afgørende parameter, når det handler om familievenlige storfilm. Faktisk viser tallene fra sidste år, at hele seks ud af de ti største box office-hits var familie- eller animationsfilm, uanset hvad kritikerne mente. Et oplagt eksempel? Despicable Me 4, som høstede en lunken 56% fra kritikerne, men alligevel fik publikum til at strømme ind i biograferne, hvor den nappede en solid 87% i audience score.
Snow White ser ud til at havne i præcis samme kategori. Kritikerne er lunkne, men med en forventet åbningsweekend på omkring 100 millioner dollars globalt – takket være blandt andet en marts-premiere uden alt for meget konkurrence – ligner det bestemt ikke nogen fiasko.
Kontroverser, clickbait og ligegyldighed
Der har været masser af buzz omkring Snow White. Fra diskussioner om Zeglers interviews til diverse “de hader hinanden bag kulisserne”-sladder mellem hende og Gal Gadot. Og selvfølgelig den evindelige snak om, hvorvidt Disney er løbet tør for originale idéer og bare kopierer sig selv til døde.
Men prøv lige at spørge børnefamilierne, som i weekenden leder efter noget, de kan tage ungerne med ind at se. De er komplet ligeglade med Hollywood-gossip og dårlig stemning i pressen. Der skal bare popcorn på bordet og en film, som børnene allerede kender fra tegnefilmens glade dage.
Ikke Maleficent, men pyt med det
Lad os bare erkende det: Snow White bliver nok ikke en ny Maleficent (2014), som på sin vis satte baren højt for, hvordan man kan nyfortolke de gamle eventyr. Men det er heller ikke pointen denne gang. Det handler om velkendt Disney-magi, en visuel genkendelighed og noget, der kan fylde biografsæderne.
Så selvom den kritiske modtagelse er kølig, skal du ikke regne med, at det for alvor påvirker billetlugerne. Det, der bliver spændende at følge, er snarere, hvor højt publikumsscoren ender på Rotten Tomatoes, og hvor mange forældre, der alligevel står klar fredag den 21. marts, når Snow White får bred premiere.
Bottom line: Kritikerscores er fede at diskutere, men Disney ved præcis, hvad de laver, når det kommer til at få børnefamilierne til at betale.