Spil
Sony tester AI-styret Aloy: Et blik på fremtidens gaming eller en kreativ katastrofe?
En lækket demo viser, hvordan Aloy fra Horizon Forbidden West kan føre realistiske samtaler med spilleren
Sony er angiveligt i gang med at eksperimentere med AI-styrede karakterer i spil, og en nyligt lækket demo viser, hvordan Aloy fra Horizon Forbidden West kan føre realistiske samtaler med spilleren i realtid. Demoen blev hurtigt fjernet fra YouTube på grund af en copyright-strike, men ikke før den satte gang i en heftig debat.
Ifølge rapporter brugte Sony OpenAI’s GPT-4, Meta’s Llama 3 og virksomhedens egne teknologier, Emotional Voice Synthesis (EVS) og Mockingbird, til at simulere Aloys stemme og ansigtsbevægelser. Det resulterede i en imponerende, men også uhyggelig realistisk NPC, der kunne svare på spørgsmål og tilpasse sine svar dynamisk.
Reaktionerne har været blandede. Anna Megill, der arbejder på Cyberpunk 2077, kaldte demoen “dybt problematisk”, mens Alanah Pearce, der arbejder på God of War, udtrykte overraskelse over, at Sony overhovedet ville gå den vej. Kritikken handler især om frygten for, at AI vil erstatte stemmeskuespillere og manuskriptforfattere.
Ashly Burch, der lægger stemme til Aloy, har sammen med andre skuespillere længe advaret mod AI’s indtog i branchen. Risikoen er, at virksomheder kan træne AI på stemmeskuespilleres præstationer uden kompensation – og derefter skabe realistiske præstationer uden menneskelig indblanding.
Sony har endnu ikke kommenteret på lækket, men det står klart, at AI er på vej til at forandre spilindustrien fundamentalt. Spørgsmålet er, om det gør spillene bedre – eller blot mere maskinelle.