Connery

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

Dommen falder over Spider-Man

6 ud af 6 stjerner

For lidt over 2 år siden, og midt i al Marvel-hypen fra den da biografaktuelle Captain America: Civil War, hvor vi for første gang så Tom Holland i rollen som Spider-Man, virkede det som om, at der var fornyet håb for Spider-Man.

Det var også tiltrængt, for den forrige store iteration af Spider-Man havde været Andrew Garfield-filmen The Amazing Spider-Man 2, tilbage i 2014, og det var ærligt talt ikke en fantastisk film.

Og midt i det håb, så Sony og Insomniac deres chance til at annoncere deres nye store spiltitel: Marvel’s Spider-Man. En PS4-eksklusiv titel, der så ud til at spille på alle de bedste elementer af superhelten.

2 år og et par måneder senere, er vi under en uge fra spillets udgivelse, og der er ingen tvivl om, at hypen er ganske ægte omkring dette spil. Men kan Spidey og arbejdet der er blevet lagt i spillet, leve op til de store forventninger? Du kan læse med her, og få min vurdering af det - jeg har nemlig haft privilegiet som spilanmelder, at have adgang til spillet de seneste 14 dage

Spider-Man PS4 Launch Trailer

Men hvor skal man næsten starte? Lad os starte med det helt åbenlyse. Der er nemlig en ting der har adskilt gode og dårlige Spider-Man spil gennem årene, og det er det komplicerede, men også ret elementære træk: Web-svingeriet.

Hvis ikke Spider-Man kan svinge sig i gennem New York på imponerende vis og med en hvis fundering i de fysiske love (Jeg ved godt at Spider-Man ikke er realistisk på nogen måder), så falder spillet simpelthen til jorden.

Det har udviklerne også været meget opmærksomme på, og uden alt for meget omsvøb, kan jeg fortælle jer: Insomniac har virkelig ramt en meget tilfredsstillende form af Spider-Mans foretrukne transportform.

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

For at forstå, hvorfor det er SÅ vigtigt, skal man næsten have prøvet nogle af de ældre spil, der var pænt ligeglade med systemerne. Her kunne man godt nok svinge, men Spider-Mans net kunne bare gribe fast i den tomme luft, og det er der ikke meget sjov i.

Det sjove opstår, når man tager højde for de fysiske elementer, bygningernes højde, svingmoment, inerti, og tyngdekraften kommer i spil. Man skal givetvis acceptere at Peter Parker er en genial videnskabsmand, der har opfundet et materiale der kan skyde et materiale afsted, der både har en ekstrem styrke og klæbekraft og som kan manipuleres på en masse forskellige måder, fra et lille amrbånd på hans arm. Men når man har accepteret dette, sammen med præmissen om superkræfterne fra den genmanipulerede edderkop, så leverer Spider-Man PS4 den mest underholdende omgang websvingeri, jeg indtil videre har oplevet.

Systemet har så stor en frihed, at man kan fintune sine svinge-færdigheder i vildskab. Alt efter hvornår man giver slip fra svinget og skyder et nyt afsted, får men enten mere fart, mere højde eller sætter farten ned - og manøvredygtigheden er enormt stor.

Jeg kunne skrive en hel afhandling om denne spilmekanisme, men jeg tror, at den bedste måde at udstille hvor godt det virker, er at fortælle dig: Spillet har en fast-travel funktion, fordi den åbne verden Manhattan, New York, er en STOR by. Men jeg har kun benyttet den to gange. Første gang, som en del af en tutorial - anden gang, efter gennemførsel af spillet, for at nette mig en ekstra achievement.

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

Nu er spillet jo ikke bare en blot websvinger-simulator, men hvis det var, ville jeg allerede være rigeligt underholdt til de første weekender i Spider-Mans selskab.

Spider-Man er først og fremmest et episk single-player spil, der fortæller en helt ny historie i Spider-Mans liv.

Insomniac og Sony har fået frie hænder til at skrive deres helt egen fortælling, og det betyder at det store åbne New York, byder på en kæmpe primær-fortælling, der undervejs opblødes af en kæmpe røvfuld sidemissioner. (Faktisk har de gjort så godt et job, at PS4 Spider-Man nu får sin egen placering i listen af officielle spider-verses, og samtidig er der en tegneserie baseret på karakteren på vej.)

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

I Spider-Man er det (selvfølgelig) Peter Parker, der er indeni dragten. Men heldigvis, skal vi ikke kæmpe os igennem en kæmpe oprindelses-historie. Vi bliver kastet ind i Spideys liv som en 23-årig mand, der på tidspunktet allerede har været Spider-Man i 8 år. Det betyder at han befinder sig et helt andet sted i sit liv, end filmene siden 2000 har beskæftiget sig med.

Peter bor i sin egen lejlighed, og kæmper med huslejen, et job som assistent-forsker og et on/off forhold til Mary Jane, der i dette univers arbejder som journalist for The Daily Bugle. Det er et forfriskende nyt take på Mary Jane, og hendes rolle i spillet er stor. Både som love-interest og måske endnu mere interessant, som missionsdrevet spilbar karakter.

At Spider-Man/Peter Parker er en ung mand og ikke en teenager, skaber nogle helt andre dynamikker, end en teenage Spider-Man ville have, og det betyder at historien både har plads til at være mørkere og spille på nogle andre dynamikker - dog uden at gå ned på skarpe vittige replikker fra edderkoppen.

For at undgå spoilere, vil jeg ikke gå dybere ned i selve historien, men jeg kan fortælle, at den i den grad er episk, velfortalt og at den har nogle fantastiske twists undervejs.

Alle de bedste Spider-Man historier, har noget på spil for både Spider-Man og Peter Parker, og det er noget, man  som spiller kommer til at stifte bekendtskab med. Det betyder også, at selvom man primært spiller med dragten på, også får serveret missioner hvor man spiller rollen som den civile Peter Parker, og udforsker hvad der sker i hans liv.

Observering: Jeg kan ikke undgå at tænke, at Peter Parkers udseende i spillet, minder om en kombination af træk fra Tom Holland, Andrew Garfield og Tobey McGuire. Om det er korrekt observeret, eller bare ønsketænkning, må tiden vise.

Fighting

Insomniac har efterhånden fremvist en del klip fra spillet. Hvis du allerede har luret lidt på det, har du nok en del spørgsmål, så lad mig prøve at besvare dem her.
Websvingeriet har vi dækket, men hvad med kampsystemet? Folk der har spillet tidlige demos, har sammenlignet det med systemet fra de seneste spil med konkurrerende superhelt Batman. Selvom kampsystemet måske nok kan trække nogle paralleller til Arkham Knight, er det nu alligevel ret unikt. Spider-Mans store force er ikke blot, at han er pænt stærk, nej det ligger nærmere i hans ekstreme smidighed og manøvredygtighed. Kombinationen af hurtigheden og muligheden for ikke blot at indkorporere spindelvæv og luftakrobatik i gameplayet, bliver udnyttet til det fuldeste. Det betyder også, at man som spiller har mulighed for at iværksætte mange forskellige strategier til forskellige fjendetyper - og det bliver aldrig ensformigt.

Dertil kommer et arsenal af spidey-gadgets, der løbende i løbet af spillet både vokser og kan opgraderes betydeligt. Webskyderen kan selvfølgelig nette fjender til, men hvad siger du til en laseraktiveret snublemine, der skyder spind ud og trækker fjenden ind til nærmeste overflade med et stort spind - eller store kugler af spind, der slår fjender omkuld? Det er den slags, der gør det muligt at variere gameplayet i mange forskellige grader.

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

Dragter

En af spillets andre store plusser, er det store arsenal af forskellige Spider-suits, der er tilgængeligt. Nogle bliver oplåst gennem missioner, mens andre dukker op ved fuldførelse af forskellige kombinationer af achievements og sidemissioner. I alt er der 25 forskellige dragter tilgængelig på lanceringsdatoen - og de er ALLE mulige at komme i besiddelse af, ved ordinært gameplay. Her er ingen mikrotransaktioner eller tilkøb i spil.

Vi har allerede set, den unikke nye dragt med den hvide edderkop, og folk med forudbestilte spil får instant access til Spider-Armor fra Avengers Infinity War, og et par andre specielle dragter. Det fine ved dragterne er, at størstedelen af dem, kommer med deres egen ekstra-feature. Det kan være i form af special-attacks, eller færdigheder der gør Spider-Man til en endnu mere versatil websvinger. Jeg har løbende haft stor fornøjelse af at skifte rundt mellem dragterne, blot for at imponeres af, hvor flotte de alle er udført, og for at give lidt variation i min historiefortælling.

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

Spillets grafik er ganske imponerende. Spillets missioner har en god håndfuld cutscenes, men de renderes direkte af spilmotoren, og tager aldrig en ud af historien - det lykkedes dels ved implmentering af en god håndfuld action-sekvenser (firkant, firkant, firkant, firkant.. Cirkel, cirkel, cirkel cirkel!), og det faktum, at man ALTID ser Spider-Man i den dragt, man har valgt at benytte. Det er måske en lille ting, men det har ofte irriteret mig, at se filmsekvenser, hvor min karakter pludselig har noget helt andet gear, end det jeg reelt har smidt på den.

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

Holdbarhed og længde

Hvor meget spiltid kan man egentlig forvente, at et historie-baseret single-player spil i dag? Det er der vidt forskellige meninger om, og Spider-Man placerer sig på den gode side af branchens-standard.

Jeg vil bedømme, hvis man spiller på standard-sværhedsgraden, er omkring 30 timers gameplay at hente, fra start, til gennemførelse af af hovedhistorien. Denne oplevelse kan dog strækkes meget længere ud, hvis man gerne vil unlocke flere dragter og skills undervejs i historien - så man er en endnu stærkere Spider-Man, når man skal møde ‘the big baddies’. Så sent som søndag aften, nåede jeg 100% gennemførelse - og jeg vil skyde på, at jeg har skudt omkring 70 timer i spillet - og nydt hver og en af dem til fulde.

Fremtiden for Peter Parker

Dette Spider-Man bliver ikke bare et enkeltstående skud fra Insomniac. Første omgang DLC er allerede virkelighed ‘The City that Never Sleeps’. Det bliver til tre nye kapitler i fortællingen, der spredes ud over de resterende måneder af året. Første kapitel er netop blevet afsløret, under titlen ‘The Heist’, det kommer til at byde på en dans med Black Cat, og bliver lanceret den 23. Oktober.

Spider-Man har uden tvivl den Marvel-karakter med et af de mest imponerende skurke-gallerier, og det betyder, at Insomniac i realiteten kan udgive DLC’s eller expansions fra nu, og et årti frem i tiden. Hvor meget de ender med at køre på første spil, bliver spændende at se - men jeg kan fortælle dig allerede nu: Dette spil bliver så populært, at de formentlig allerede arbejder på 2’eren til næste generation af PlayStation.

Marvel's Spider-Man PS4 [Anmeldelse]

Sony, har med Insomniac ved roret, formået at give liv til et spil der i samme stil som God of War er med til at definere det bedste gameplay og historiefortælling, som kan mønstres af denne generations spilkonsoller. Sidder du stadig tilbage med spørgsmålet: “Hvorfor skal jeg spille det nye Spider-Man spil?”

Svaret: Because he’s the hero New York deserves, and the one we need right now.

Marvel’s Spider-Man er et fantastisk spil, og hvis du på nogen måde føler, at Spider-Man, er en superhelt du kan arbejde med, så må du ikke gå glip af dette spil.

PS. Husk at blive hængende, når spillets credits ruller over skærmen, efter gennemførelse.