Et ellers fredeligt frokostbesøg i Sydney endte som et vaskeægte mareridt, da en kvinde angiveligt fandt en død rotte i sin side salat – midt i et måltid på den japanske restaurant Tatsuya West Ryde. Og nej, det er ikke en joke eller clickbait. Ifølge en række Google-anmeldelser gik det hele ned midt under en Katsudon-menu, hvor det lille kadaver angiveligt lå skjult blandt de friske blade.
“Absolut ulækkert og uacceptabelt”
Ifølge anmeldelsen fra brugeren ‘DO’, havde hun allerede spist halvdelen af salaten, da hun gjorde det rædselsvækkende fund. Beskrivelsen? “Absolut ulækkert og uacceptabelt.” Sammen med en veninde – som også lagde en anmeldelse – forlod de restauranten i chok. Sidstnævnte nævnte, at hun endda var gravid, og at episoden fik samtlige gæster til at rejse sig og gå.
Hendes mand, Daniel Kim, stemplede også ind med en anmeldelse og skrev simpelt og brutalt: “Min kones salat havde en rotte i. Fuldstændig ulækkert.”
Læs også:
Restaurantens modsvar – undskyldning og damage control
Efter at sagen begyndte at sprede sig online, valgte Tatsuya at lægge sig fladt ned. I en længere udtalelse på Google Reviews og til medierne forklarede de, at den formodede rotte kom fra en leveret salatboks – og at de nu er i gang med en undersøgelse sammen med deres leverandør og de lokale fødevaremyndigheder.
Men det stopper ikke der. Restauranten har – ifølge deres egne ord – iværksat en lang række tiltag:
- Frivillig anmeldelse til NSW Food Authority og City of Ryde
- Karantæne af alle relevante ingredienser
- Professionel skadedyrsbekæmpelse på hele stedet
- Lukning af restauranten for dybdegående rengøring
- Opfriskningstræning af al personale i fødevaresikkerhed
- Intern gennemgang af forsyningskæden og sikkerhedsprotokoller
I en udtalelse skriver de blandt andet: “Vi ved, at ord alene ikke er nok. Vores ansvar nu er at handle beslutsomt, forbedre vores standarder og genopbygge den tillid, som dette lokalsamfund har givet os.”
Når salat bliver til sensation – og PR-mareridt
Det her er en af de sager, der rammer som et lynnedslag – ikke bare i den lokale nyhedsdækning, men også i restaurantens omdømme. For selv med de bedste intentioner og hurtig handling, er det svært at komme uden om, at noget som dette sætter sig fast hos potentielle gæster. Især når billederne af den døde rotte – ifølge flere medier – florerer på sociale medier.
Og selvom restauranten forsøger at forklare, at Google-anmeldelser ikke er bekræftede fakta, så bekræftede de samtidig, at et eller andet er sket – og at det nu bliver undersøgt til bunds.
Rottegate med eftersmag
Er det her en klassisk sag om en leverandør, der har fejlet? Eller er det et eksempel på, hvor hurtigt ting kan gå galt i restaurationsbranchen – især når der ikke er 100% kontrol med råvarerne?
Uanset hvad, så må man håbe, at Tatsuya får rettet op – både for kundernes skyld og for deres eget renommé. For det er ikke ligefrem nemt at ryste overskrifter som “død rotte i salat” af sig, uanset hvor mange ruller husholdningsfilm man måtte have.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: