Film

Sydney Sweeney’s nye film flopper totalt – trods hype, Trump-support og “Great Jeans”

Sweeneys første flop.

Sydney Sweeney’s nye film flopper totalt – trods hype, Trump-support og “Great Jeans”
Foto: Sony Pictures
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 19. august 2025

Man skulle tro, at Sydney Sweeney havde ramt en gylden bølge: Populær kampagne for American Eagle jeans, støtte fra højrefløjen og en solid kritikerskare i ryggen. Men hendes nyeste film, Americana, har ramt biograferne med et kæmpe… plask. Ikke et triumferende “splash” – men et decideret fladt og skuffende bum.

Et box office-mareridt

Ifølge The Hollywood Reporter havde Americana premiere i 1.123 biografer i USA, men formåede kun at hive $500.000 hjem i sin åbningsweekend. Det svarer til omkring $445 per biograf. En ydmygende 16. plads på weekendens liste, og et af de laveste åbningsresultater for en film med et så kendt navn i front i nyere tid.

Filmen, som ellers har fået pæne ord med på vejen fra kritikere, er instrueret af Tony Tost og har udover Sweeney også navne som Paul Walter Hauser, Halsey, Eric Dane og Simon Rex på rollelisten. Den blev oprindeligt vist på SXSW i 2023 – og har altså været længe undervejs.

Jeans, politik og PR-kaos

Americana lander i kølvandet på Sweeneys meget omtalte American Eagle-kampagne, hvor hun poserer i tætsiddende denim under sloganet “Great Jeans”. Kampagnen skabte kortvarig debat online, men ifølge en ny undersøgelse følte langt de fleste ikke, at den var særlig kontroversiel.

Alligevel blev hun hurtigt adopteret af højrefløjen i USA som “anti-woke”-ikon. Både Donald Trump og Det Hvide Hus’ officielle konto har offentligt hyldet hende – hvilket er et lidt spøjst PR-mix, når man samtidig forsøger at sælge billetter til en indie-krimi med kunstneriske ambitioner. Man kan diskutere, om det hjælper eller skader.

Mere modvind på vej?

Og der er mere på trapperne. Den 22. august er der premiere på Eden, instrueret af Ron Howard og med et tungt cast: Ana de Armas, Jude Law, Daniel Brühl og Vanessa Kirby. Også her spiller Sweeney en central rolle – men filmen har fået minimal markedsføring, hvilket ikke lover godt.

Senere i år står hun til gengæld i spidsen for The Housemaid, en thriller-baseret romanfilmatisering instrueret af Paul Feig, der får premiere i juledagene. Her håber hun givetvis på, at hun kan genvinde lidt af det box office-momentum, hun fik med Anyone But You.

Hvad gik galt?

Når man har både medieomtale, stjernestatus og politisk hype med sig, hvordan flopper man så alligevel? Svaret er nok, at publikum ikke lader sig narre af overskrifter alene. Americana har været længe undervejs, mangler solid markedsføring og forsøger at balancere mellem indie-vibe og mainstream-appeal – en svær kunst.

Derudover hjælper det ikke, at Sweeney lige nu bliver diskuteret mere for hendes reklamer og Twitter-tags end for hendes skuespil. Og i Hollywood betyder det ofte, at publikum mister interessen. For hurtigt.

Konteksten: Sweeney post-Euphoria

Efter sit gennembrud i HBOs Euphoria blev Sydney Sweeney spået en stjernespækket fremtid. Hun har siden mixet high fashion, reklameaftaler og filmroller – men har endnu ikke for alvor cementeret sig som en sikker publikumsfavorit i biografen.

Anyone But You viste potentiale, men resten har enten været forsinkede, fejlplacerede eller for niche. Så spørgsmålet er nu: Kan The Housemaid redde året for Sweeney? Eller har hun brug for en ny sæson af Euphoria for at få karrieren tilbage i topgear?

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.