Test af Hövding 3 - verdens sikreste cykelhjelm
Husker man at slukke og tænde den? Hvor følsom er den? Er den tung? Alle de mange spørgsmål vil jeg forsøge at svare på
Efter fire års forskning lancerede Hövding i september 2019 den tredje generation af deres cykelairbag til cyklister. Den innovative cykelhjelm er kommet for at blive, og bliver mere og mere synlig i bybilledet.
Den 3. generation af Hövding i en regulerbar størrelse, med en forbedret airbagteknologi og en række nye digitale funktioner.
Som noget helt nyt har airbaggene en integreret Bluetooth-funktion. Det gør det muligt at forbinde airbaggene med ens smartphone, som giver et hav af digitale funktioner og muligheder.
For eksempel kan Hövding 3 via en såkaldt ICE-funktion, In Case of Emergency, automatisk give pårørende besked i tilfælde af en ulykke, hvor airbaggen vel og mærke pustes op.
Ikke nok med at appen kan sende besked om en eventuel ulykke, så kan den også automatisk sende en sms-besked, hvor koordinaterne for ulykken er oplyst.
Udover det så har Hövding lanceret deres egen app, som bl.a. viser hvor langt man har cyklet med sin cykelhjelm, hvor man har cyklet hen og den resterende batteritid på airbaggen. Desuden bidrager appen til at sikrere cykelbyer verden over, da den indsamler anonymiserede cykeldata, som viser hyppigheden af ulykker sam antal af cyklister på vejene i de enkelte byer.
Den nye Hövding 3 har også en forbedret brugervenlighed med bl.a. den regulerbare størrelse. Det giver den perfekte pasform omkring nakken, en nyudviklet, patenteret airbagteknologi, samt forlænget batteritid svarende til cirka 15 aktive cykeltimer inden den skal oplades.
Men kan vi nu være sikre på, at den så virker, når den skal?
3.000 ulykker er blevet iscenesat og analyseret, og resultaterne taler for sig selv. Tests fra Standford Univerity, at airbaggen beskytter op til otte gange bedre mod hjernerystelse sammenlignet med traditionelle hjelme
Om Hövding
- Ved hjælp af avancerede sensorer registrerer Hövding cyklistens bevægelsesmønster og reagerer, så snart uheldet sker
- Når Hövding er aktiveret, registrerer den cyklistens bevægelser 200 gange pr. sekund
- Ved en ulykke blæses airbaggen op på 0,1 sekund og omslutter hoved samt fikserer cyklistens nakke
- Den er bygget til at beskytte en større del af hovedet end traditionelle cykelhjelme, hvormed risikoen for en alvorlig skade minimeres
- Hövding anvendes i dag af cirka 185.000 cyklister, og over 4.000 cyklister har registreret, at de er blevet beskyttet ved ulykker af Hövdings airbag.
Mine forventninger til airbaggen
Jeg er en af dem, som dagligt cykler i København på bl.a. Vesterbrogade, Ingerslevsgade og H. C. Andersens Boulevard.
Men jeg er også en af dem, som cykler med dårlig samvittighed. Jeg er ret bevidst om, hvor befærdede netop disse veje er samt hvilken risikogruppe man er i som cyklist, men ulemperne ved den traditionelle cykelhjelm fylder mere end behovet.
Så hvorfor ikke prøve en airbag, som i øvrigt også er verdens sikreste og bedste på markedet?
Mine største udfordringer med airbaggen er, om man nu kan stole på teknologien. Derudover var det "bekymringer" som; husker man at tænde og slukke den? Er den for indviklet at bruge og lever den op til den høje pris ift. en almindelig cykelhjelm?
Det vil jeg forsøge at svare på i denne artikel efter min test af Hövding 3 i to måneder.
Min test
Min første tur med airbaggene var noget utryg. Ikke fordi jeg var bange for om den nu virkede, men fordi det føles mærkeligt at cykle med en airbag om halsen. For hvor meget skal der egentlig til, før den udløses? Er brosten, eller et hul i vejen nok?
Jeg havde jo på forhånd læst en del om Hövding, og set utallige videoer af, hvordan de tester airbaggen. Så jeg vidste jo godt, at der skal ret meget til, før den udløses.
Usikkerheden forsvandt efter et par småture. Så føltes det pludselig mærkeligt, hvis ikke jeg havde den på.
Det var en fantastisk følelse at cykle med hovedet frit velvidende, at man var ligeså beskyttet som alle de andre cyklister med en fysisk hjelm på hovedet.
Bevægefriheden blev bedre og bedre efter flere ture. I starten føles det mærkeligt og hæmmende at have en halskrave på, men efter en enkelt tur, så var det ikke noget, jeg tænkte over. Nogle mener den er for tung, men det er jeg ikke enig i.
Ja, den vejer, når du holder den i hånden, men der sidder også en airbag i nakken. Når man cykler, så læner den på nakken, og man mærker derfor ikke vægten. Ihvertfald ikke efter min mening.
Den er utrolig rar at have på, og den justerbare funktion gør at den kan tilpasses alt efter om man kører med jakke om vinteren, eller blot har en t-shirt på om sommeren. På den måde sidder den altid som den skal, og støtter nakken bedst muligt. Det er vigtigt at hjelmen sidder til, men ikke så meget, så det går ud over bevægelsesfriheden.
Nedenunder vil jeg forsøge at svare på de spørgsmål, som jeg selv havde inden testen.
Husker man at tænde hjelmen?
Ja, det gør man. Jeg gjorde det til en vane at tænde den, lige inden jeg steg på cyklen. På den måde skal man ikke fumle med det, når man først sidder på cyklen, og har fokus på noget andet.
Lappen, som du skal sætte i "tænd-hullet" lyser grøn, når den tændes og giver en velkendt lyd. En lyd som er højere end ved de andre modeller, netop så man bliver mindet om, at den er tændt.
Husker man at slukke?
Ja, det gør man også. Jeg gjorde det til en vane at slukke airbaggene lige efter jeg stod af cyklen.
Hvis ikke man husker det, så vil du helt automatisk blive mindet om at slukke den, inden du skal have den af. For du kan nemlig ikke åbne cykelhjelmen, før lappen (som du sætter i knappen før den tændes) er fjernet.
Ligeledes her, som i når den tændes, så giver den en velkendt lyd, når den slukkes.
Er den for indviklet at bruge?
Brugervenligheden og designet er i top. Den er let at indstille, både i appen men også i pasformen, som man hele tiden kan ændre på.
Kraven er fremstillet af et sort, vandtæt og smudsafvisende funktionsstof. Med kraven medfølger et sort basis overtræk, men man kan også personificere hjelmen ved køb af et cover i fx farver eller mønstre.
Batteriet er nemt at oplade via USB i enten computer eller en stikkontakt. Jeg ladede min op hver søndag. På den måde har jeg aldrig stået med et fladt batteri.
Men har man ikke lige så faste rutiner, så kan man hele tiden i appen se, hvor meget strøm der er på.
Lever prisen op til forventningerne?
En af mine største udfordringer var prisen. 2.295 kroner kroner for en cykelhjelm. Av, det er mange penge, når man kan få en ganske fin ABUS cykelhjelm til 600 kr. Men kan du gøre din egen hoved-forsikring op i penge?
Nej, det kan man ikke.
Den er alle pengene værd, hvis alternativet er ingen cykelhjelm.
På baggrund af ovenstående, giver jeg Hövding 3 en samlet vurdering på 5 ud af 5 stjerner.
Faktaboks om Hövding 3
- BOA-system - regulerbar, som gør det muligt at tilpasse airbaggen via en dreje-knap i nakken
- Tyndere og mere ergonomisk end de tidligere modeller
- Integreret Bluetooth-funktion - digitale muligheder og funktioner via Hövdings egen app. Du kan bl.a. se antal kørte kilometer, batteriniveau og Co2 besparelse
- Forbedret airbagteknologi
- ICE-funktion - direkte kontakt til pårørende via SMS (maks 5 kontaktpersoner)
- Længere batteritid end tidligere modeller; op til 15 timers cykling
- Mere synlig indikation på om hjelmen er tændt eller slukket ift. tidligere modeller
- Vægt: 800 gram
- Egnet fra 15 år og opefter
- Egnet til halsstørrelse op til 45 cm
- Stødabsoberende
- Inklusiv sort basis cover, med mulighed for tilkøb af et mere personligt Hövding-cover
- Pris: 2.295,00
Reklamelink: Køb Hövding 3 hos Coop Shopping til medlemspris her