Magasinet M!

Træt af dine høje tindinger? Forskere finder kur mod skaldet isse ved et rent tilfælde

Nu kan du (forhåbentligt) snart få dit hår igen!

Det kan være svært for mange, at nå til det punkt i livet, hvor ens manke ikke er, hvad den har været (tro mig, jeg nåede selv dertil for mange år siden). Og vi taler selvfølgelig ikke om den forneden. Nej, at indse, at du er ved at blive skaldet, kan gøre lige så ondt som at blive slået med en forhammer i solar plexus. Det eneste lyspunkt er, at du sparer penge på ID voks. Penge, som du så i stedet vælger at bruge på at drukne dine sorger på den lokale bæverding.

Heldigvis er der godt nyt til dig, der har været på selvmordets rand på grund af de høje tindinger eller den begyndende måne. Forskere har nemlig ved et tilfælde fundet en kur imod skaldethed.

Det skriver Esquire.

De kloge forskere fra University of Texas Southwestern Medical Center har identificeret celler, som direkte får hår til at vokse, hvilket altså kan komme til at betyde, at vi snart vil se en kur imod både skaldethed og gråt hår.

- Selvom dette projekt startede som et forsøg på at forstå, hvordan bestemte former for tumorer formerer sig, endte vi med at finde ud af, hvorfor hår bliver gråt, og opdagede også den celle, der får hår til at vokse, siger Dr. Lu Le, en af forskerne bag den nye opdagelse.

- Med dette kendskab håber vi på, at vi i fremtiden kan skabe en forbindelse eller levere det nødvendige gen til hårsække for at udbedre disse kosmetiske problemer, fortsætter Dr. Lu Le.

Gennembruddet kom, efter at videnskabsmændene fandt ud af, at et protein ved navn KROX20, som oftest associeres med nerve-udvikling, aktiveres, når det komme i berøring med vores hårrødder. Disse hår-forløbere producerer så et protein kaldet stamcellefaktor (SCF), hvilket er essentielt for hår-pigmentering.

Da forskerne fjernede SCF-genet i hår-forløberne på mus, blev deres hår hvidt. Da de fjernede de KROX20-producerende celler, voksede der ikke længere hår ud, og musene blev skaldede.

Man vil nu forsøge at finde ud af, om KROX20 i celler samt SCF-genet stopper med at fungere normalt, som folk ældes, og om det er det, der forårsager gråt og tyndt hår, som mange ældre mennesker rammes af, såvel som mænd, der rammes af skaldethed.

Det her er uden tvivl årets nyhed for os, der bare gerne vil have strithår igen.

ANNONCE