Motor

Tysker trykker speederen i bund på Autobahn – kører 320 kilometer i timen og får kæmpe bøde

Men plejer der ikke at være fri leg?

Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen 7. august 2025

Hvis du nogensinde har siddet og haft lyst til at give din bil fuld gas uden at frygte bøder, så har du sikkert drømt om Autobahn. Det der mytiske, tyske motorvejsnet, hvor der – i vores kollektive fantasi – ingen fartgrænse findes. Men det er kun halvdelen af sandheden. Og en mand i Tyskland fandt ud af det på den hårde måde.

320 km/t i en 120 km/t-zone? Ja tak…

Den uheldige (og meget hurtige) bilist blev knaldet for at køre hele 320 km/t på A2 nær byen Burg. Det er normalt ikke ulovligt på visse strækninger af Autobahn, men her var der midlertidig fartgrænse på 120 km/t pga. vejarbejde.

Altså 208 km/t over det tilladte. Det er langt ud over, hvad selv fartglade tyskere synes er chill.

Straffen? En bøde på €900 – svarende til cirka 6.700 kroner. For sammenligningens skyld: I Florida ville du muligvis ryge direkte i spjældet for samme stunt.

Autobahn er ikke bare én stor racerbane

Selvom det lyder sejt at sige “på Autobahn er der ingen fartgrænser”, så er det lidt mere nuanceret. Ja, der findes fri fart på store dele af vejnettet – men mange steder er der faktisk begrænsninger.

Fx:

  • I nærheden af byer
  • Ved vejarbejde
  • På strækninger med dårligt vejr
  • Ved til- og frakørsler
  • Og selvfølgelig hvis du kører med trailer, tung last eller er buschauffør

For de fleste bilister anbefales det faktisk kun at køre maks 130 km/t. Men det er altså kun vejledende, ikke lovpligtigt – medmindre skiltene siger andet.

Rekorden? Den blev sat i 1938

Fun fact: Den hurtigste registrerede fart på Autobahn blev sat af racerlegenden Rudolf Caracciola i 1938. Han nåede vanvittige 432,7 km/t i en Mercedes-Benz W125 på en lukket strækning.

Selv med nutidens superbiler som Bugatti og Koenigsegg er det en fart, der får de fleste til at holde lidt strammere om rattet.

Bare fordi du kan – betyder ikke, du bør

Så jo, du kan stadig finde steder i Tyskland, hvor du lovligt kan trykke din bil op over 250 km/t uden problemer. Men når der står 120 km/t, så gælder det også for folk med V12-motor og carbonfiberspejle.

Denne sag er en påmindelse om, at Autobahn ikke er en racerbane – medmindre du læser skiltene rigtigt.

Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.