Spil
Ubisoft droppede planlagt Assassin’s Creed-spil sat i 1860’ernes USA
For tæt på virkeligheden?
Et af de mest spændende – og kontroversielle – Assassin’s Creed-projekter, Ubisoft nogensinde har haft i støbeskeen, nåede aldrig længere end de tidlige koncepter. Ifølge flere interne kilder arbejdede studiet i 2023 og 2024 på et spil, der skulle foregå i 1860’ernes USA – midt i genopbygningen efter Den Amerikanske Borgerkrig. Men projektet blev stoppet brat, inden det for alvor tog form.
Et modigt, mørkt kapitel i amerikansk historie
Spillet, som angiveligt bar arbejdstitlen Assassin’s Creed: Freedom’s Shadow, skulle have fulgt en tidligere slave, der flygter mod vest i håb om et nyt liv – men som i stedet bliver rekrutteret af The Brotherhood of Assassins. Historien ville derefter tage ham tilbage til Syden, hvor han konfronterer både sine fortidige lænker og et samfund på vej ind i Ku Klux Klans blodige fremmarch.
Kilder, som har talt med journalisten Stephen Totilo fra Game File, beskriver projektet som et af de mest ambitiøse og følelsesladede, Ubisoft nogensinde har overvejet. Det skulle være et råt, jordnært drama om hævn, frihed og moralsk kamp – mere 12 Years a Slave end Black Flag.
For politisk til et splittet publikum
Alligevel valgte Ubisoft at trække stikket i sommeren 2024. Ifølge flere tidligere ansatte skete beslutningen delvist som følge af de reaktioner, Assassin’s Creed Shadows havde fået kort forinden. Her blev valget af den sorte samurai Yasuke som spilbar hovedperson mødt med både ros og hård kritik – særligt i USA.
“Der var en frygt for, at et spil med en sort hovedperson i borgerkrigstidens Amerika ville skabe en politisk storm,” siger en anonym udvikler. “Det var en for stærk cocktail for ledelsen i et klima, hvor alt bliver læst som en holdning.”
Ubisoft ønskede angiveligt ikke at tage risikoen for, at spillet ville blive opfattet som en kommentar til race, magt og historie – selvom det netop var meningen, at spillet skulle udforske de temaer.
En tabt chance for noget nyt
Assassin’s Creed-serien har altid haft historiske rammer, men sjældent har den turdet gå så tæt på virkelige sår. Fra vikingetidens kampe i Valhalla til renæssancens Firenze i Assassin’s Creed II, har spillene oftest balanceret mellem eventyr og fiktion. Et spil om den amerikanske rekonstruktionstid ville derimod have været ubekvemt – og måske netop derfor interessant.
Flere fans på sociale medier har siden efterlyst, at Ubisoft genopliver idéen. Mange ser potentialet i en mere karakterdrevet og følelsesmæssig fortælling, hvor spilleren ikke bare myrder for broderskabets ære, men kæmper for frihed og menneskelighed i en brutal tid.
Ubisoft tier – men drømmen lever
Ubisoft har ikke kommenteret på rygterne, men ifølge interne rapporter blev dele af spillets research- og konceptmateriale gemt til fremtidig brug. Det efterlader døren på klem for, at ideen måske genopstår i en anden form.
Indtil da står Freedom’s Shadow som et fascinerende “hvad nu hvis”-øjeblik i spilhistorien – et af de projekter, der kunne have ændret retningen for hele serien.
Vores team kan have anvendt AI til at assistere i skabelsen af dette indhold, som er gennemgået af redaktørerne.
Læs også: