Magasinet M!

Verdens hurtigste biler

Se verdens 10 hurtigste biler - og to, der er uden for kategori

Verdens hurtigste biler
ANNONCE

Der er hurtige biler, og så er der rigtigt hurtige biler. På de næste sider har vi samlet 10 af de hurtigste drømmemaskiner i verden plus to bonus-biler, vi ikke vil lukke ind på listen - endnu. Dem kan du glæde dig til.

 

Ud over topfart har kriterierne for denne liste nemlig været, at bilerne skal være serieproducerede og kunne køre på gaden. Prototyper, raketbiler osv. er altså blevet sorteret fra ved indgangen, så læn dig tilbage og nyd samlingen.

 

Ferrari Enzo

 

Nr. 10

Bil: Ferrari Enzo

Topfart: 348,8 km/t

Når man opkalder en Ferrari efter grundlæggeren, Enzo Ferrari, bliver det nødt til at være den hurtigste Ferrari nogensinde. Og det er Enzo da også. Bilen, der kom til verden i 2002, er bygget på teknologi fra Formel 1 og kan accelerere fra 0 til 200 km/t - og holde helt stille igen - på 14,2 sekunder. Der blev bygget 399 eksemplarer af bilen - plus een. For at støtte ofrene efter sunamien i 2004 byggede Ferrari nemlig en ekstra, der blev bortauktioneret og indbragte det dobbelte af markedsværdien.

Pris: ca. 16 mio. kr.

Jaguar XJ220

 

Nr. 9

Bil: Jaguar XJ220

Topfart: 350 km/t

Selv om Jaguars XJ220 er en noget ældre sag, holder den stædigt fast i en plads på denne Top-10. Der blev bygget 281 eksemplarer mellem 1992-1994, og de er i dag meget eftertragtede samlereksemplarer. Jaguar lavede også en racerversion, der deltog i Le Mans i 1993. Og faktisk vandt en af bilerne løbet med de danske racerkører John Nielsen bag rattet, men da bilen overskred en teknisk detalje, blev den to uger senere diskvalificeret.

Pris: ca. 12 mio. kr.

Gumpert Apollo

 

Nr. 8

Bil: Gumpert Apollo

Topfart: 360 km/t

Gumpert Apollo er en tysk superbil, der mest ligner en mutation mellem et insekt og en legetøjsbil. Men man skal ikke tage fejl: Gumpert Apollo er meget, meget virkelig. I juli 2009 kørte 26-årige Fllorian Gruber en omgang på Nordsløjfen på Nürburgring på 7,11 minutter, hvilket gør den til den næsthurtigste indregistrerede gadebil på banen - kun overgået af den britiske Radical SR8.

Pris: ca. 6,7 mio. kr.

RUF CTR3

 

Nr. 7

Bil: RUF CTR3

Topfart: 375 km/t

Det er det tyske tuningsfirma, der har formet denne RUF CTR 3 efter en Porsche 911 Turbo, der ellers burde være vild nok for de fleste. CTR 3 er gjort otte centimeter lavere og ni centimeter længere, og motoren er placeret centralt i bilen bag de to sæder i stedet for bagerst i bilen. 0-100 km/t er overstået på 3,1 sekunder, og ifølge RUF er bilen målt til 375 km/t på autobahn.

Pris: ca. 8 mio. kr.

Nr. 6

McLaren F1

 

Bil: McLaren F1

Topfart: 391 km/t

McLaren F1 blev produceret fra1992-1998. I løbet af den tid forlod 106 eksemplarer fabrikken, og i dag findes der stadig otte autoriserede McLaren F1-centre rundt i verden. Derudover bliver der fløjet specielt uddannede mekanikere ud til kunden, hvis der opstår særlige problemer. McLaren F1 var verdens hurtigste serieproducerede bil frem til 2005, hvor den blev slået af Koenigsegg CCX og Bugatti Veyron.

Pris: ca. 24 mio. kr.

Nr. 5

Koenigsegg CCX

 

Bil: Koenigsegg CCX

Topfart: 394 km/t

Hvem skulle tro, at man i Skåne - lige nord for Helsingborg - laver nogle af verdens hurtigste biler. Men her har svenske Christian von Koenigsegg altså placeret sit verdensberømte firma. I 2007 slog CCX banerekorden i Top Gear foran biler som Zonda F og Maserati MC12, efter programmets hemmelige testkører, The Stig, havde sendt bilen retur til Sverige for at få monteret en spoiler, hvilket bilen ikke havde haft. I dag kan spoileren fås som ekstraudstyr til enpris af 5.700 euro.

 

Pris: ca. 12 mio. kr.

Saleen S7 Twin Turbo

 

 

 

Nr. 4

Bil: Saleen S7 Twin Turbo

Topfart: 402 km/t

På trods af sin vanvittige ydelse er denne Saleen også utroligt luksuriøs. Indvendigt er bilen beklædt med læder, der er en lcd-skærm og et kamera i bagenden til at hjælpe med at bakke, og så følger der særligt designede kufferter med, der passer ind i bagegrumme for og bag (motoren sidder i midten). I teorien skaber bilens aerodynamiske design med spoiler og luftindtag så meget downforce, at bilen ved topfart suger sin egen vægt mod jorden. Eller sagt på en anden måde: Ved topfart kan bilen køre på hovedet - i teorien.

Pris: ca. 8,2 mio. kr.

Bugatti Veyron

 

Nr. 3

Bil: Bugatti Veyron

Topfart: 408 km/t

Bugatti Veyron har været en legende på fire hjul, siden den første udgave forlod fabrikken i 2005. Året efter udødeliggjorde James May - også kendt som Captain Slow - Bugattis Veyron i et afsnit af bilprogrammet Top Gear, da han fik bilen op på 407,9 km/t, hvilket svarer til at tilbagelægge en fodboldbane i sekundet. James May sagde desuden: "Ved denne hastighed er mine dæk ødelagte om 15 minutter, men det er lige meget, for om 12 minutter er jeg løbet tør."

Pris: ca. 25 mio. kr.

Porsche 9FF GT9

 

Nr. 2

Bil: Porsche 9FF GT9

Topfart: 408,7 km/t

Ligesom firmaet RUF har det tyske tuningsfirma 9FF valgt at kaste sin kærlighed over Porsche. Her tager man simpelthen de superhurtige 911-modeller og gør dem endnu hurtigere. Det er denne 9FF GT9 et rigtig godt eksempel på. Der er bygget 20 eksemplarer af bilen, der blev kaldt Veyron-dræberen, da den kom frem. Den slår da også lige med nød og næppe Veyron'en på toppen, men mens Veryronen har komfort som en almindelig bil, er 9ff GT9 udstyret med ... et metalbur.

Pris: ca. 9 mio. kr.

SSC Ultimate Aero TT

 

Nr. 1

Bil: SSC Ultimate Aero TT

Topfart: 413 km/t

Shelbys Ultimate Aero TT - TT står for Twin Turbo - er verdens hurtigste serieproducerede gadebil. I 2007 nåede den 412 km/t på en afspærret 19 kilometer lang strækning på US Route 93 i Nevada. Den 72-årige fører, Charles Bigelow, klagede lidt over hjulspind ved 300 km/t, men ellers havde han ikke noget at udsætte på bilen. Charles Bigelow døde i øvrigt i 2008, da han styrtede ned med sit ultralette hjemmebyggede fly.

Pris: ca. 9 mio. kr.

Og nu videre til de to bonus-biler ...

Bonus-bil 1

 

 

BONUS 1

Bil: Zenvo ST1

Topfart: 375 km/t

Den nye danske superbil Zenvo ST1 bliver bygget i det eksotiske Midtsjælland. Det hvide bæst yder 1.104 hk, og topfarten er elektronisk begrænset til 375 km/t. Det er planen, at der skal bygges 15 eksemplarer, men indtil vi ser mere end denne første udgave, holder vi Zenvo'en parkeret som en bobler på listen.

Pris: 5,6 mio. kr.

Bonus-bil 2

 

BONUS 2

Bil: Weber Faster One

Topfart: 420 km/t

 

"Faster one" betyder en "hurtigere en", og det er ingen underdrivelse. Denne schweiziske superbil er født i en vindtunnel og bygget af ultralette kulfibermaterialer. V8-motoren med to kompressorer yder 900 hk, og med en vægt på 1.175 kilo skal hver hestekraft kun flytte rundt på 1,3 kilo bil. Indtil der triller mere end den enkelte version ud af de schweiziske alper, forbliver dette monster dog en bobler på listen.

Pris: ca. 25 mio. kroner

 

Er der biler, du savner på listen, eller har du andre kommentarer til superbiler, så skriv dem ind i kommentarfeltet nedenfor.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ANNONCE
Del
Om forfatteren
M! M!

Følg på:
Facebook
Instagram

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt