Magasinet M!

Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger

Her er historien om, hvordan M!s småkvabsede AD-assistent blev udsat for seks ugers intensiv fitnesstræning og en hardcore kostplan - alt sammen i forsøget på at opnå det eftertragtede vaskebræt på maven.

Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger

Dag 1:

I dag starter seks ugers helvede. Jeg står foran døren til et testcenter i Valby, hvor jeg skal måles for alle mulige ting, jeg aldrig har skænket en tanke før: Kolesteroltal. BMI. Kondital. Fedtprocent. Overvejer at vende om. Der er så mange PlayStation-spil, der skal spilles. Men nu har jeg jo lovet Sjæfen, at jeg vil gennemføre projektet. Langsomt åbner jeg døren og træder ind.

Pumpede mennesker og stramme kvindekroppe overalt. Jesus! Her passer jeg ikke ind. Men min nye personlige træner, Rasmus fra Fitness.dk, når at spotte mig, før jeg kan vende om. Sammen med Marie her fra testcentret skal han hegle mig gennem en sundheds- og konditionstest for at se præcis, hvor galt det står til med mig.

Marie tager min puls, laver en blodprøve og smækker mig op på et løbebånd iført iltmaske og pulsmåler. Vi konstaterer herefter, at jeg har en høj hvilepuls, er cirka otte 8 kg overvægtig, har en alt for høj BMI og et kolesteroltal som en usund 50-årig. "Det skal vi gøre noget ved!" truer Rasmus.

Efter testen informerer Rasmus mig om det kommende forløb. Min første træning begynder næste dag og har til formål at introducere mig for 'miljøet'. Jeg skal træne alene og finde mine egne personlige grænser. Dagen efter vil han overtage styringen og lægge mit træningsprogram. To dage om ugen skal han tæske mig igennem. Ugens resterende dage skal jeg træne alene ved hjælp af det fastlagte program.

Hele forløbet igennem skal jeg ved hjælp af en smart kalorietæller-app holde øje med, hvor mange kalorier jeg indtager. Ifølge beregningerne må jeg indtage 2110 kalorier pr. dag. Jeg skal holde kalorieindtaget nede ved kun at drikke vand og spise ting som kød og grøntsager. Der er absolut nultolerance over for sovs, dressing, salt, sukker, pasta og ris. Jeg må ikke engang drikke en sukkerfri sodavand. Jesus, det bli'r hårdt, det her!

Kalorieindtag: 1850 af 2110 tilladte

Træningstid: 20 minutter

Dag 2:

Min første træningsdag! Jeg ankommer til fitnesscentret med masser af gåpåmod. I omklædningsrummet får jeg dog øjeblikkeligt mindreværdskomplekser. Alle er formede som græske guder. Dem skal jeg fandeme ikke klæde af foran! Heldigvis kommer en lille, tyk, gammel mand ind og begynder at klæde om. Jeg stiller mig ved siden af ham og håber, at jeg - i kontrast - kommer til at se bedre ud.

Da jeg endelig får klædt om, går jeg frisk ud i træningsområdet. Jeg varmer op på løbebåndet. Skiftevis fem minutters løb og fem minutters gang. Hold kæft, hvor jeg sveder! Men jeg har stadig noget energi tilbage. Mere fart på. 12 km/t nu. For hver kilometer jeg passerer, bliver jeg mere og mere opsat på at finde min yderste grænse. Ifølge tælleren har jeg løbet 4,6 km. Jeg presser den sgu til fem. Det holder hårdt - jeg er smadret som aldrig før, men har ikke været mere stolt, siden dengang jeg scorede hende Blockbuster-pigen, der sikrede mig gratis filmleje i de otte dage, hun kunne holde mig ud.

Kalorieindtag: 1917 af 2110 tilladte

Træningstid: 35 minutter

Dag 3:

Jeg fortryder min indsats fra dagen før. HELE min krop gør ondt. Men det er i dag, jeg har min første træningstime med Rasmus. Forhåbentlig er han flink mod mig.

Han er ikke flink mod mig! Som han forklarer det, så skal han presse mig - se, hvad jeg kan yde, og hvordan jeg yder det. Han skal lure, hvilke øvelser jeg har brug for, og hvor meget pres jeg kan klare. Så jeg bliver tvunget ud i øvelser af varierende sværhedsgrad. Uheldigvis er alle graderne mere, end jeg kan klare. Jeg pruster, stønner og sveder som en indvandrer til et DF-topmøde. Med et hurtigt blik over på Rasmus fornemmer jeg, at jeg præsterer langt under niveau, og min stolthed lider et kæmpe knæk.

Den sidste øvelse, jeg kastes ud i, er 'planken'. Jeg skal ligge fladt på gulvet, løfte mig op på albuerne og med helt stiv krop skal jeg holde stillingen så længe, jeg kan. Efter seks sekunder bliver mit syn helt lilla, og jeg rammes af en enorm kvalme. Jeg skynder mig at tage afsked med Rasmus og går direkte ud i omklædningsrummet og brækker mig i en skraldespand. Det kan for helvede ikke være sundt, det her!

Kalorieindtag: 1425 af 2110 tilladte

Træningstid: 50 minutter

ANNONCE
Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger

Dag 7:

Der er gået en uge! Det skal fejres med et festmåltid uden lige! Desværre kræver min nye nazi-kostplan, at jeg ikke bare kan bestille min sædvanlige pizza fra Just-eat.dk. Der er jo sukker og salt i alt! Festmåltidet består derfor af vand, en kyllingefilet og en grøn salat UDEN dressing. Jeg hader mit liv.

Kalorieindtag: 1317 af 2110 tilladte

Træningstid: 45 minutter

 

Dag 11:

Rasmus er ond i dag. Jeg spurter af sted på løbebåndet og føler mig som hesten foran hans stridsvogn og under hans pisk. "Hurtigere! Større hældning! Hurtigere!" råber han og skruer op for tempoet, til mine arme flagrer til alle sider og udgør en væsentlig fare for dem på løbebåndene ved siden af. I det mindste står en lækker pige med den bedste røv i verden og træner hårdt på crosstraineren foran mig. Synet holder mig oppe og hjælper mig igennem træningen for i dag. Fuck, mine ben er smadrede!

Kalorieindtag: 920 af 2110 tilladte

Træningstid: 40 minutter

ANNONCE
Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger

Dag 14:

Så skal jeg vejes. Rasmus fører mig hen til vægten, der stirrer dømmende på mig. Har jeg tabt mig? Bliver træningsprogrammet endnu hårdere, hvis vægten viser et uønsket tal? Jeg stiller mig op på vægten og krydser fingre. Genialt! Jeg har smidt 4,3 kg! Større sejr har jeg ikke oplevet, siden jeg fik alle trophies i Batman: Arkham Asylum. Desværre vil jeg nok ikke tabe meget mere, fortæller Rasmus mig, eftersom jeg kommer til at forøge min muskelmasse, og det vil udligne vægten af det fedt, jeg taber. Jeg trøster mig dog med tanken om, at selv bodybuildere med 3 % kropsfedt er overvægtige, set ud fra deres BMI-tal.

Kalorieindtag: 1460 af 2110 tilladte

Træningstid: 30 minutter

 

Dag 20:

"Er du den generte type?" spørger Rasmus mig. Åh nej, tænker jeg, men det kommer ud som: "Nope!" Jeg bliver introduceret for The Bearcrawl. Ned på alle fire og kravle rundt i hele fitnesscentret foran en masse folk, der smiler og fniser. Heldigvis er det så hårdt, at jeg ikke kan andet end at koncentrere mig 100 % om det. Uden at røre gulvet med andet end mine fingerspidser og tæer kravler jeg på livet løs, kun afbrudt af mine sporadiske sammenbrud.

Dagens næste øvelse: Wall Sit. Jeg skal læne ryggen op ad væggen og sidde med benene bøjet i en 90 graders vinkel. "Og så skal du bare holde den dér så længe som muligt," griner Rasmus. Aaargh! Fuck, det er hårdere, end det lyder...

Kalorieindtag: 1113 af 2110 tilladte

Træningstid: 30 minutter

ANNONCE
Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger

Dag 21:

Jeg er halvvejs! Om tre uger kan jeg atter fylde mig med pizza, cola og slik! Men vejen dertil er belagt med smerte, smerte og mere smerte. I træningscentret tager jeg mig selv i at hade alle de andre, der vimser rundt ved løbebåndene og håndvægtene. Har I ikke noget bedre at tage jer til? Gør I det her frivilligt? Jeg kan ikke overskue mere træning, men tvinger alligevel mig selv i gang på løbebåndet og videre til de push-ups, pull-ups, squats og lunges, Rasmus' program har foreskrevet mig.

Kalorieindtag: 1630 af 2110 tilladte

Træningstid: 50 minutter

 

Dag 25:

Rasmus spørger mig, om jeg holder kalorierne nede. Jeg informerer ham stolt om, at jeg ved hjælp af min kalorietæller-app har holdt øje med kalorietallet, og at jeg generelt har fået omkring 1500 kalorier pr. dag. Rasmus kigger forbavset på mig og siger, at han gerne vil have den lidt højere op. Jeg gengælder hans forbavsede blik. Det anbefalede daglige indtag af kalorier for en voksen mand med mine mål ligger åbenbart på minimum 1800-1900 kalorier. Nå, men så må jeg da bare til at have nogle flere af de ellers så forbudte kalorier. Men hvordan fanden gør man det uden at indtage andet end kød, grønt og vand? Rasmus foreslår større portioner.

Kalorieindtag: 1866 af 2110 tilladte

Træningstid: 40 minutter

ANNONCE
Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger

Dag 28:

En af de hyppigste undskyldninger, folk bruger for at undgå træningen, er, at de simpelthen ikke har tid. Jeg forsøger mig derfor med en hurtig omgang træning i min lille lejlighed. Størstedelen af de øvelser, Rasmus har inkluderet i mit træningsprogram, kan man sagtens udføre uden store redskaber og masser af plads. Øvelser som push-ups, mavebøjninger, squats osv.

20 minutter senere har jeg kørt hele Rasmus' træningsprogram igennem. Piece of cake. Jeg når lige at overveje, om jeg skal droppe udgiften til et fitness-kontingent, før det dæmrer for mig, at jeg jo også kunne have trænet hjemme før. Jeg gjorde det bare ikke. Der var altid overspringshandlinger, der lige skulle klares først. Jeg skulle liiige se noget tv. Jeg skulle liiige sætte noget musik på. Men manglende tid er i hvert fald ikke nogen brugbar undskyldning.

Kalorieindtag: 1790 af 2110 tilladte

Træningstid: 20 minutter

 

Dag 35:

På arbejdet flyver komplimenterne om ørene på mig. Gutterne på redaktionen kommenterer, at mit ansigt er mindre rundt, min mave er fladere, og at jeg i det hele taget er en stærkt forbedret version af mit tidligere jeg. Selv vores kollegaer på Woman-redaktionen smider et par "Hold kæft, du ser godt ud, Ken" i min retning. Jeg smiler stort hele dagen.

Kalorieindtag: 1854 af 2110 tilladte

Træningstid: 30 minutter

ANNONCE
Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger

Dag 37:

Under en uge tilbage af projektet. Jeg er både glad og ængstelig på samme tid. De hårde uger er snart overstået, men har jeg tabt mig nok? Er jeg blevet sundere? Er mit kolesteroltal stadig som en 50-årigs? Jeg vil helst ikke skuffe Rasmus, så de næste par dage giver jeg den en ekstra skalle med træningen. Frygten for at skuffe sig selv og andre er en meget stærk motivator. Jeg løber længere, træner hårdere og sveder meget, meget mere. Kom nu, BMI på 25!

Kalorieindtag: 1810 af 2110 tilladte

Træningstid: 50 minutter

 

Dag 41:

I dag er det sidste dag, inden jeg skal måles og dømmes. Rasmus tager mig ud i det blå. Han har fået den fikse idé, at jeg skal trække hans bil. Okaaay, tænker jeg tøvende med et billede af en lille Mazda i hovedet. Vi går dog forbi alle de parkerede Mazdaer og direkte hen til en stor, sort metalklods på hjul. Den største, ondeste Land Rover, jeg nogensinde har set. Tager han pis på mig? Jeg kigger over på Rasmus. Han tager ikke pis på mig. Fuck!

Jeg bliver tæsket igennem som aldrig før. Biltræk, løb med oppakning, push-ups, pull-ups, squats og meget mere. Alt sammen udenfor i den penis-skrumpende kulde. Snottet løber, kulden bider, og jeg lyder som en svært medtaget astma-patient, der har fået svælget stoppet til med en svamp. Kun tanken om, at det hele er overstået i morgen, holder mig fra at slå Rasmus i gulvet.

Kalorieindtag: 1790 af 2110 tilladte

Træningstid: 40 minutter

Dag 42:

Dagen er kommet! Rasmus og jeg tager atter til testcentret i Valby og gennemgår de samme tests som seks uger før. Jeg holder vejret, mens papirstrimlen langsomt kryber ud af det avancerede måleudstyr... SUCCES! Alle mine tal er kraftigt forbedret. Jeg har tabt mig otte kg, mistet 11 cm i livvidden, mit kolesteroltal er ikke længere faretruende højt, og mit kondital er steget. Jeg har ikke været mere stolt siden... Jeg har ALDRIG været så stolt før! Jeg er et nyt og forbedret menneske med en krop, der ikke er ved at falde fra hinanden. Genialt!

Så til alle jer, der tror, I ikke har tid eller kan klare sådan en tur: Jeg tænkte præcis det samme før dette projekt. Og hvis jeg kan, så kan alle. ALLE!

Kalorieindtag: 1890 af 2110 tilladte

Træningstid: 20 minutter

ANNONCE
Vi tester: Sådan får du sixpack på 6 uger




Trænerens favorit-øvelser

Lærlingens træningsprogram bestod af mange forskellige øvelser, sat sammen efter behov. Her er trænerens favoritter.

 

Løb

Opvarmning bestod af løb i 10-15 minutter, afbrudt af et minuts gang hver andet minut.

 

Squats

Op og ned med ret ryg og en Kettle Bell i hånden ti gange. Gentag med vægt i anden hånd.

3 gode grunde til at squatte

 

Walkouts

Stil dig med strakte ben, rør dine tæer, kravl så langt ud som muligt og tilbage igen.

 

Lunges

Op og ned ti gange med Kettle Bell i hånden. Gentag med vægt i anden hånd.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

ANNONCE