Volvo introducerer "Care Key" - en nøgle der begrænser bilens fart, hvis man udlåner den - til folk der ikke er helt så erfarne...
Skat, må jeg låne bilen?
"Må jeg låne din bil i aften?"
"Yes, du tager bare den orange nøgle!"
"Jeg skal nok køre pænt"
"Muhahaha, du KAN ikke andet."
Volvo har lavet et nyt sikkerhedstiltag til deres nye biler. En ekstra nøgle - en orange specialnøgle, der kan tilpasses til specielle førere - så man slev kan sætte bilens maksimale hastighed...
Undersøgelser indsamlet af Volvo Cars viser, at teenagere verden over har en langt større risiko for at blive alvorligt kvæstet eller dræbt i en trafikulykke end deres forældre.
I Danmark viser tal fra vejdirektoratet, at når danske unge i alderen 17-24 er involveret i en alvorlig trafikulykke, sker det oftest i en personbil. I perioden 2015-2019 har 88 unge mistet livet, og 690 er kommet alvorligt til skade i en trafikulykke, hvor de befandt sig i en personbil.
Statistikkerne viser, at faktorer som uopmærksomhed, høj fart, spirituskørsel og manglende sele alt for ofte optræder i ulykkerne med de unge bilister. Digitale distraktioner og for høj fart blandt unge er nogle af de tendenser, Volvo Cars nu reagerer på med introduktionen af nye teknologier, der alle har samme formål – nemlig at øge trafiksikkerheden.
"Distraktion og alt, hvad der er forbundet med uopmærksomhed under kørslen, er en stor risikofaktor. Teknologien følger heldigvis med, og i Volvo Cars imødegår vi nu disse farer med en sikkerhedsfunktion, der giver forældre mulighed for selv at beslutte, hvad den maksimale hastighed skal være for de personer, der låner deres bil", udtaler Malin Ekholm, Head of Safety hos Volvo Cars.
Helt konkret betyder dette, at alle nye Volvo-biler nu leveres med 2 sæt standardnøgler og en Care Key. Denne orange specialnøgle kan indstilles gang på gang, således at hastigheden tilpasses føreren og dennes kompetencer. For de unge bilister er dette en ekstra sikkerhed, der potentielt kan redde liv, og for forældrene giver det ligeledes en øget tryghed og en vished om, at selv om statistikkerne ikke er opløftende, så kan trafikadfærd reguleres.