Magasinet M!

Yamaha R1: En 'gamechanger' er født

Med 200 hestekræfter og en elektronisk pakke til at tøjle de voldsomme kræfter, har Yamaha smidt en vaskeægte 'gamechanger' ind i kampen om mc-tronen. Yamaha R1 er den nye konge.

Yamaha R1: En 'gamechanger' er født
Yamaha R1: En 'gamechanger' er født
Yamaha R1 anno 2015

BMW har siddet tungt på mc-tronen siden 2009, hvor de smed deres revolutionerende S1000RR-model på markedet. Det var endda BMWs første forsøg på en hardcore racermaskine. Motor og elektronik gik op i en højere enhed og BMWs voldsomme maskine fik de japanske (og italienske) konkurrenter til at ligne neddroslede scootere.

Nu er det (måske) slut. Yamaha har i 2015 i den grad meldt sig ind i kampen med deres nyeste R1'er som mc-journalister rundt om i verden ikke tøver med at kalde en 'gamechanger'. Yamaha R1 byder på 200 lynhurtige heste og vejer sølle 199 kg. Og her taler vi om en kampklar vægt - altså med benzin, vand og olie. 

ANNONCE
Yamaha R1: En 'gamechanger' er født
En racermaskine med nummerplade

Yamaha har lyttet til den 9-dobbelte verdensmester i MOTOGP, legenden Valentino Rossi, da de udviklede Yamaha R1. Hvis du ikke ved, hvad MOTOGP er, så er det motorcyklernes svar på Formel 1. Forskellen på MOTOGP og Formel 1 er, at mens bilerne i F1 på ingen måder ligner eller minder om dem, du og jeg kan købe, er forskellen på en MOTOGP- og en gademaskine meget mindre. Og det gør sig også gældende med Yamahas forrygende R1-model. Den er det tætteste, du kommer på at køre en MOTOGP-racer. Og så får du Yamahas 5-års garanti oven i hatten.

Pris: 319.000 kr. 

 

Se flere billeder under annoncen.

ANNONCE
Yamaha R1: En 'gamechanger' er født
Yamaha R1: En 'gamechanger' er født
Yamaha YZF-R1

Da Yamaha smed den første R1 på markedet tilbage i 1999, kunne motorcykeljournalisterne ikke få armene ned af bare begejstring. Den blev en kæmpe sællert og en gamechanger var født. Det er 16 år siden. Siden er der løbet meget vand under broen - og stort set alle konkurrenterne er spurtet fra Yamha R1. Det er faktisk hele seks år siden, Yamaha smed den seneste R1'er på gaden. Det mest revolutionerende ved den model var den nye såkaldte crossplane-motor, der giver motoren mere moment og derved bedre drive ud af svingene. Det var desværre også det eneste positive, der er at sige om den model, da 2009-udgaven er en buttet og tung sag, der ikke imponerede nogen på racerbanen.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

Annonce