Mercedes-Benz er mest kendt for luksusbiler, men deres ekspertise rækker langt ud over det, BMW, Lexus og Audi tilbyder. Daimler Truck-divisionen har en særlig enhed, Mercedes-Benz Special Trucks, der fokuserer på forsvarssektoren. De fleste kender nok Unimog, men mærket producerer også flere tunge lastbiler til militære formål. Deres nyeste behemoth? En 6×6 Arocs 4042 AS, designet til at transportere kampvogne og bjærge køretøjer i felten.
Læs også: M3GAN 2.0: Den dræbende dukke er tilbage – nu endnu mere modbydelig
Bygget til det ekstreme
Mercedes præsenterer Arocs 4042 AS 6×6 på International Defence Exhibition & Conference (IDEX) i Abu Dhabi, hvor den demonstrerer sine ekstreme terrænegenskaber. Lastbilen er massiv:
- Længde: 8,2 meter
- Bredde: 2,5 meter
- Højde: 3,5 meter
- Akselafstand: 4,2 meter
- Maksimal totalvægt: 40 tons (9 tons på forakslen, 16 tons på hver af de to bagaksler)
- Samlet vogntogsvægt: 250 tons
Til denne særlige version har Mercedes tilføjet en tagluge, dækttrykskontrolsystem og blackout-lys, der gør det sværere for fjenden at opdage den om natten.
Kraftværk under hjelmen
Hjertet i dette monster er en 12,8-liters rækkesekser-dieselmotor med kodenavnet OM 460. Motoren leverer 416 hk og er koblet til en 12-trins Powershift 3-automatgearkasse med manuel tilstand. Selve motoren vejer imponerende 1.015 kg, hvilket svarer nogenlunde til vægten af en Mazda MX-5 Miata.
Og hvis det ikke er nok, så findes Arocs også med en endnu større motor: En 15,6-liters OM 473, der yder hele 617 hk.
Mere end én tungvægter
Arocs 4042 AS er ikke den eneste 6×6-model, som Mercedes fremviser på IDEX. De har også medbragt en Zetros 3351 AS 6×6, der er designet til at transportere både hjul- og bæltekøretøjer. Derudover præsenterer de en Zetros 2036 A 4×4, som bruges til materialetransport og troppetransport.
Med en flåde af tunge militærlastbiler bekræfter Mercedes-Benz Special Trucks deres position som en af de førende producenter af specialkøretøjer til ekstreme opgaver.