Under pandemien besluttede forretningsmand og YouTuber Mike Black at teste grænserne for, hvad der var muligt. Han satte alt på spil i et forsøg på at genopbygge sin formue fra ingenting og se, om han kunne tjene 1 million dollars (ca. 6,7 mio. kroner) på bare et år – bevæbnet med kun en mobiltelefon og tøjet på kroppen.
Læs også: Krigsveteran reddede sit hjem fra skovbrandene med en simpel sprinklerløsning
Et ambitiøst projekt midt i pandemien
I 2020, mens verden kæmpede med de økonomiske og sociale konsekvenser af Covid-19, startede Black sin rejse, som han kaldte “Million Dollar Comeback”. Han tømte sin bankkonto, satte sin virksomhed på pause og forlod sit hjem for at begynde fra nul.
“Jeg ville gøre dette for at hjælpe folk,” forklarede Black senere. “Målet var ikke bare at sige ‘her er, hvad jeg ville gøre, hvis jeg startede forfra’ – men faktisk at gøre det. Vise folk med handling.”
Hvordan klarede han sig?
Black afsluttede projektet efter 10 måneder på grund af helbredsproblemer, men på den tid lykkedes det ham at tjene cirka 64.000 dollars (ca. 430.000 kroner).
Han begyndte med at sælge møbler via Craigslist, brugte overskuddet til at købe en bærbar computer og sikrede sig markedsføringsopgaver. Til sidst skabte han en e-handelsvirksomhed, som blev hans primære indtægtskilde.
Rejsen var dog langt fra uden udfordringer. Ud over økonomisk pres modtog Black den tragiske nyhed, at hans far var blevet diagnosticeret med kræft i fjerde stadie, hvilket lagde yderligere følelsesmæssig vægt på projektet.
Reaktioner og kontroverser
I 2024 begyndte Blacks projekt at cirkulere på sociale medier igen, hvilket udløste både fascination og kritik. Mange misforstod hans intentioner og tolkede eksperimentet som en påstand om, at alle kan gå fra hjemløshed til millionærstatus på et år.
Black reagerede på kritikken i en opfølgende video, hvor han forklarede projektets egentlige formål:
“Det havde intet med hjemløshed at gøre,” sagde han. “Jeg ville vise, at det er muligt for folk at genopfinde sig selv.”
Han understregede, at hans budskab aldrig var, at alle kunne gøre det samme, især ikke under de samme tidsrammer.