Underholdning

Så meget koster det at eje et privatfly

Klar til luksus-livet?

Så meget koster det at eje et privatfly
Foto: Pexels
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 09:02

At eje et privatfly er et symbol på luksus og frihed, men det kommer også med en pris, der langt overstiger selve købsprisen. Udover at betale for selve flyet, skal ejeren tage højde for driftsomkostninger, vedligeholdelse, brændstof, opbevaring og besætning – hvilket hurtigt kan løbe op i millioner af kroner om året.

Læs også: Tom Cruise besvimer under ekstreme Mission: Impossible stunts

Men hvor meget koster det egentlig at eje et privatfly? Lad os dykke ned i tallene.

Købsprisen på et privatfly

Prisen på et privatfly varierer afhængigt af størrelse, rækkevidde, luksusniveau og alder. Her er nogle eksempler på priser for forskellige typer fly:

Lette privatfly (f.eks. Cessna Citation M2, Embraer Phenom 100)
20-40 millioner kr.
Kapacitet: 4-7 passagerer
Rækkevidde: 1.500-3.000 km

Mellemstore privatfly (f.eks. Bombardier Learjet 75, Cessna Citation X)
50-150 millioner kr.
Kapacitet: 8-12 passagerer
Rækkevidde: 3.000-5.000 km

Store privatfly (f.eks. Gulfstream G650, Bombardier Global 7500)
250-500 millioner kr.
Kapacitet: 12-19 passagerer
Rækkevidde: 10.000-15.000 km

Ombyggede kommercielle jetfly (f.eks. Boeing Business Jet, Airbus ACJ320)
500 millioner – 1 milliard kr.
Kapacitet: 20-50 passagerer
Rækkevidde: 10.000-15.000 km

Brugte fly kan være billigere, men prisen på et velholdt brugt fly ligger stadig fra 5 millioner kr. og op.

Ung kvinde tvunget til at tape eller lime sine øjne åbne for at kunne se

Læs også: Ung kvinde tvunget til at tape eller lime sine øjne åbne for at kunne se

Driftsomkostninger – hvad koster det at holde flyet i luften?

Selve købsprisen er én ting, men de årlige omkostninger ved at eje et privatfly kan være endnu mere overraskende.

1. Brændstof

Brændstof er en af de største udgifter. Et mellemstort privatfly forbruger 500-1.500 liter i timen, hvilket koster ca. 8.000-30.000 kr. i timen afhængigt af brændstofpriserne.

Årlige brændstofudgifter: 2-10 millioner kr.

2. Vedligeholdelse og reparationer

Privatfly kræver løbende vedligeholdelse, uanset om de bruges eller ej. Regelmæssige eftersyn, udskiftning af dele og generelle reparationer kan hurtigt blive dyre.

Årlige vedligeholdelsesudgifter: 1-5 millioner kr.

3. Opbevaring og parkering

Et privatfly kræver hangarplads, når det ikke er i brug. En hangar i en større lufthavn kan koste mellem 500.000-2 millioner kr. om året afhængigt af beliggenhed og størrelse.

4. Besætning

De fleste privatfly kræver mindst to piloter, og de større modeller har også behov for kabinepersonale.

Pzlotløn pr. år: 1-2 millioner kr.
Kabinepersonale pr. år: 500.000-1 million kr.

5. Forsikring

Ejere af privatfly skal have omfattende forsikring for både flyet og passagererne. Forsikringsomkostningerne afhænger af flyets værdi og brugsmønster, men kan ligge på 500.000-5 millioner kr. om året.

6. Landingsafgifter og lufthavnsgebyrer

Hver gang et privatfly lander i en lufthavn, skal der betales landings- og håndteringsafgifter. Disse kan koste alt fra 10.000-100.000 kr. pr. flyvning, afhængigt af lufthavn og service.

Samlede årlige omkostninger

Hvis vi tager et mellemstort privatfly til 100 millioner kr., kan de samlede årlige udgifter se således ud:

OmkostningstypeÅrlig pris (ca.)
Brændstof5-10 mio. kr.
Vedligeholdelse1-5 mio. kr.
Opbevaring1-2 mio. kr.
Piloter og personale2-4 mio. kr.
Forsikring500.000-5 mio. kr.
Lufthavnsafgifter500.000-2 mio. kr.
Samlet årlig pris10-25 mio. kr.

De mest eksklusive fly kan koste 50-100 millioner kr. om året i drift.

Er det pengene værd?

For de fleste mennesker er det langt billigere at leje et privatfly eller bruge et jet-kort eller fraktioneret ejerskab (hvor flere ejere deler et fly).

Alternativer til at eje et privatfly:

Leje af privatfly – Fra 50.000-500.000 kr. pr. tur afhængigt af flytype og rute.
Jet-kort – En slags klippekort for privatflyvninger, typisk fra 1-10 millioner kr. årligt.
Fraktioneret ejerskab – Køb af en andel af et fly, typisk fra 10-50 millioner kr.

Hvis du flyver mere end 400 timer om året, kan det begynde at give økonomisk mening at eje et privatfly – men for de fleste er det en luksus, der bedst kan nydes ved at leje.

Så selvom det lyder eksklusivt at eje sit eget jetfly, kommer det med en massiv prisseddel, der rækker langt ud over den første investering.

Manden, der jagter bortskaffet Bitcoin-drev til 600 millioner pund har nu en ny plan

Læs også: Manden, der jagter bortskaffet Bitcoin-drev til 600 millioner pund har nu en ny plan

Populær turistdestination lukker strande efter mystiske ‘tjærekugler’ skyller op

Læs også: Populær turistdestination lukker strande efter mystiske ‘tjærekugler’ skyller op

Underholdning

Se flere artikler