At eje et privatfly er et symbol på luksus og frihed, men det kommer også med en pris, der langt overstiger selve købsprisen. Udover at betale for selve flyet, skal ejeren tage højde for driftsomkostninger, vedligeholdelse, brændstof, opbevaring og besætning – hvilket hurtigt kan løbe op i millioner af kroner om året.
Læs også: Tom Cruise besvimer under ekstreme Mission: Impossible stunts
Men hvor meget koster det egentlig at eje et privatfly? Lad os dykke ned i tallene.
Købsprisen på et privatfly
Prisen på et privatfly varierer afhængigt af størrelse, rækkevidde, luksusniveau og alder. Her er nogle eksempler på priser for forskellige typer fly:
Lette privatfly (f.eks. Cessna Citation M2, Embraer Phenom 100)
20-40 millioner kr.
Kapacitet: 4-7 passagerer
Rækkevidde: 1.500-3.000 km
Mellemstore privatfly (f.eks. Bombardier Learjet 75, Cessna Citation X)
50-150 millioner kr.
Kapacitet: 8-12 passagerer
Rækkevidde: 3.000-5.000 km
Store privatfly (f.eks. Gulfstream G650, Bombardier Global 7500)
250-500 millioner kr.
Kapacitet: 12-19 passagerer
Rækkevidde: 10.000-15.000 km
Ombyggede kommercielle jetfly (f.eks. Boeing Business Jet, Airbus ACJ320)
500 millioner – 1 milliard kr.
Kapacitet: 20-50 passagerer
Rækkevidde: 10.000-15.000 km
Brugte fly kan være billigere, men prisen på et velholdt brugt fly ligger stadig fra 5 millioner kr. og op.
Driftsomkostninger – hvad koster det at holde flyet i luften?
Selve købsprisen er én ting, men de årlige omkostninger ved at eje et privatfly kan være endnu mere overraskende.
1. Brændstof
Brændstof er en af de største udgifter. Et mellemstort privatfly forbruger 500-1.500 liter i timen, hvilket koster ca. 8.000-30.000 kr. i timen afhængigt af brændstofpriserne.
Årlige brændstofudgifter: 2-10 millioner kr.
2. Vedligeholdelse og reparationer
Privatfly kræver løbende vedligeholdelse, uanset om de bruges eller ej. Regelmæssige eftersyn, udskiftning af dele og generelle reparationer kan hurtigt blive dyre.
Årlige vedligeholdelsesudgifter: 1-5 millioner kr.
3. Opbevaring og parkering
Et privatfly kræver hangarplads, når det ikke er i brug. En hangar i en større lufthavn kan koste mellem 500.000-2 millioner kr. om året afhængigt af beliggenhed og størrelse.
4. Besætning
De fleste privatfly kræver mindst to piloter, og de større modeller har også behov for kabinepersonale.
Pzlotløn pr. år: 1-2 millioner kr.
Kabinepersonale pr. år: 500.000-1 million kr.
5. Forsikring
Ejere af privatfly skal have omfattende forsikring for både flyet og passagererne. Forsikringsomkostningerne afhænger af flyets værdi og brugsmønster, men kan ligge på 500.000-5 millioner kr. om året.
6. Landingsafgifter og lufthavnsgebyrer
Hver gang et privatfly lander i en lufthavn, skal der betales landings- og håndteringsafgifter. Disse kan koste alt fra 10.000-100.000 kr. pr. flyvning, afhængigt af lufthavn og service.
Samlede årlige omkostninger
Hvis vi tager et mellemstort privatfly til 100 millioner kr., kan de samlede årlige udgifter se således ud:
Omkostningstype | Årlig pris (ca.) |
Brændstof | 5-10 mio. kr. |
Vedligeholdelse | 1-5 mio. kr. |
Opbevaring | 1-2 mio. kr. |
Piloter og personale | 2-4 mio. kr. |
Forsikring | 500.000-5 mio. kr. |
Lufthavnsafgifter | 500.000-2 mio. kr. |
Samlet årlig pris | 10-25 mio. kr. |
De mest eksklusive fly kan koste 50-100 millioner kr. om året i drift.
Er det pengene værd?
For de fleste mennesker er det langt billigere at leje et privatfly eller bruge et jet-kort eller fraktioneret ejerskab (hvor flere ejere deler et fly).
Alternativer til at eje et privatfly:
Leje af privatfly – Fra 50.000-500.000 kr. pr. tur afhængigt af flytype og rute.
Jet-kort – En slags klippekort for privatflyvninger, typisk fra 1-10 millioner kr. årligt.
Fraktioneret ejerskab – Køb af en andel af et fly, typisk fra 10-50 millioner kr.
Hvis du flyver mere end 400 timer om året, kan det begynde at give økonomisk mening at eje et privatfly – men for de fleste er det en luksus, der bedst kan nydes ved at leje.
Så selvom det lyder eksklusivt at eje sit eget jetfly, kommer det med en massiv prisseddel, der rækker langt ud over den første investering.