Motor
Porsche 911 GT3 sætter Nürburgring-rekord med manuelt gear
9,5 sekunder hurtigere end forgængeren.
Hvis du stadig tror, at den manuelle gearkasse er død og begravet i sportsvognens verden, så har Porsche lige givet dig en højlydt modbevisning. Den nye Porsche 911 GT3 har netop sat en rekord på Nürburgring Nordschleife som hurtigste serieproducerede bil med manuelt gear – med en tid på 6:56.294.
9,5 sekunder hurtigere end forgængeren
Bag rattet sad Porsche-veteranen og brandambassadøren Jörg Bergmeister, der pressede bilen til det yderste og slog den tidligere rekord med over 9,5 sekunder. Ikke alene overgik han rivaler med mere power – han kørte også hurtigere end den PDK-udstyrede udgave af samme model med over 3,6 sekunder. Jep. Den manuelle GT3 kørte fra den automatiske.
Den rekordbrydende GT3 var udstyret med Weissach Package, der blandt andet inkluderer lettere komponenter og endnu mere fokus på downforce og køredynamik. Gearkassen? En klassisk seks-trins manuel. Dækkene? Michelin Pilot Sport Cup 2 R – gummi udviklet til netop at få det maksimale ud af en bil på Nordschleife.
Under det aggressive setup gemmer sig stadig den velkendte 4,0-liters fladsekser med 510 hk, men hemmeligheden ligger i finjusteringerne: En skarpere affjedring og en kortere gearudveksling sørgede for, at bilen kunne angribe svingene med endnu mere præcision og momentum.
Læs også:
Fra GT3 RS til manuelle mirakler
Ifølge Bergmeister var det især chassiset – inspireret af GT3 RS’ens set-up – der gjorde forskellen. I et interview efter løbet nævnte han, hvordan bilen klarede bump og curbs med en selvsikkerhed, der tidligere kun var forbeholdt de mest hardcore track-spec modeller.
Og med en ideel forårsdag på Nürburgring som ramme, var der ingen undskyldninger. Resultatet taler for sig selv: En GT3 med gearstang, kobling og sjæl har slået rekorder i den grønne helvedesdal.
Hvis du er typen, der hellere vil høre 9.000 omdrejninger i 6. gear end læse tal, så frygt ej – rekordomgangen er fanget på video, og den er lige så intens, som den lyder. Det er en påmindelse om, at man stadig kan have det sjovt uden paddleshifters og launch control.
Manuelt gear er ikke dødt. Det sætter rekorder.
Læs også: