Underholdning

Tesla har mistet 15 millarder dollars i værdi i løbet af 2024

Musk i centrum.

Tesla har mistet 15 millarder dollars i værdi i løbet af 2024
Foto: Deposit Photos/ChinaImages
Rasmus Krarup Jensen
Af Rasmus Krarup Jensen I dag kl. 11:35

Tesla, verdens mest kendte elbilproducent, står over for et massivt fald i brandværdi – og ifølge eksperter peger pilen direkte på Elon Musk. Ifølge analyse fra Brand Finance har Tesla mistet $15 milliarder i værdi i løbet af 2024, hvilket bringer mærkets værdi ned til $43 milliarder. Det er et markant fald fra $58,3 milliarder ved årets begyndelse og hele $66,2 milliarder i 2023.

Læs også: Mike Tyson sender uventet besked til Jake Paul efter 13 mio. dollars luksuskøb

Et stormfuldt år for Tesla

Tesla er blevet ramt af flere skandaler og udfordringer i det forgangne år. Blandt de mest iøjnefaldende problemer var en global tilbagekaldelse af 5 millioner biler – en rekordhøj tilbagekaldelse, der gjorde Tesla til den mest fejlbehæftede bilproducent i 2024.

Samtidig solgte en af selskabets store investorer Tesla-aktier for $585 millioner, hvilket kun forværrede de finansielle rystelser. For ikke at nævne den vedvarende kritik af Cybertruck-modellens byggekvalitet, som har gjort det svært for virksomheden at overbevise skeptikere om produktets pålidelighed.

Musk som katalysator for kontroverser

Elon Musk, der har været Teslas CEO siden 2008, er kendt for at dele vandene. Mens nogle ser ham som en visionær, opfatter andre hans offentlige opførsel som en hæmsko for virksomhedens omdømme. Brand Finance påpeger, at Musks kontroversielle optrædener – herunder anklager om at have lavet en “Nazi-hilsen” under Donald Trumps indsættelse – skader Teslas image globalt.

CEO for Brand Finance, David Haigh, udtaler:

“Musk er elsket af nogle, men upopulær hos mange. Hans persona påvirker forbrugernes lyst til at købe Teslas produkter, selvom det ikke er den eneste faktor.”

Forbrugertilliden svækkes

Undersøgelsen, der analyserede svar fra 175.000 respondenter globalt, afslører et fald i Tesla’s “consideration”-score (om folk overvejer at købe fra mærket) fra 21 % til 16 % i Europa alene. I USA er kundernes anbefalingsscore faldet fra 8,2 til 4,3 ud af 10, selvom loyaliteten blandt eksisterende ejere stadig er høj på 90 %.

Men ifølge Haigh tyder de faldende scores på, at Tesla mister sin “pulling power.” Hvis virksomheden ikke formår at lancere nye produkter, der kan vække begejstring, risikerer de at blive opfattet som en virksomhed, der har toppet og nu er på vej ned.

Trump, elbiler og fremtiden

Interessant nok anses Donald Trumps genindtræden som præsident for at være både en fordel og en ulempe for Tesla. Selvom Teslas aktiekurser nåede rekordhøjder i december 2024, vurderer analytikere som JPMorgan, at omkring 40 % af Teslas indtjening kan være i fare på grund af Trumps planer om at afskaffe EV-subsidier og skattefordele.

Elbiler står over for en usikker fremtid under Trumps ledelse, og Tesla vil sandsynligvis møde øget pres for at bevare sin position i en branche, der nu bliver langt mere konkurrencepræget.

På vej mod en ny virkelighed

Tesla er stadig en dominerende spiller på markedet for elbiler, men brandets faldende værdi og de voksende kontroverser omkring Musk viser, at virksomheden står over for en ny virkelighed. Hvis Tesla ønsker at holde sig på toppen, skal de finde måder at genvinde forbrugernes tillid – og måske genoverveje deres ledelsesstil.

NASA afslører utrolige fund efter åbning af milliard-asteroiden Bennu

Læs også: NASA afslører utrolige fund efter åbning af milliard-asteroiden Bennu

Palæontologer opdager ny dinosaurart i Wyoming

Læs også: Palæontologer opdager ny dinosaurart i Wyoming

Underholdning

Se flere artikler