Hvert år mødes 15.000 af landets mest bil- og fartglade mennesker til DHB - Danmarks Hurtigste Bil - på Flyveplads Vandel. Her bliver der dystet om at have Danmarks Hurtigste Bil, Danmarks Flotteste Bil og ikke mindst om titlen som årets drifter. I år løber festivalen fra 3-5 juni, men indtil da kan vi jo lige kigge på nogle billeder fra de andre år på festivalen.
ANNONCE
Det kræver god logistik, når hundredvis af biler søger mod 402 meter-banen på Flyveplads Vandel. Det er hjertet på DHB, hvor mændene skiller sig ud fra drengene, og hvor års forberedelse bliver fyret af på få sekunder, når Danmarks hurtigste bil skal findes.
Det er vigtigt at få varmet dækkene op, inden den 402-meter lange tur ned ad landingsbanen går i gang.
ANNONCE
Sidste års vinder på 402-meter banen var Per Petersen. I sin Toyota Supra Mk III tilbagelagde han de 402 meter på 9,146 sekunder - og man starter altså fra 0 km/t!
Amerikanerbilerne lavede en masse røg til sidste års DHB, hvilket var et stort hit blandt publikum. Og selv om tiderne var pæne, var banen ikke klistret nok, så kørerne savnede noget mere vejgreb. Alligevel fik Torben dog sin slæde ned ad banen på 9,522 sekunder.
ANNONCE
Der er vist ingen grund til at spørge ham her, om han er klar til at give den gas ...
En populær del af DHB-festivalen er DFB - konkurrencen om at få sin slæde kåret til Danmarks Flotteste Bil. Udover hovedtitlen kæmpes der om en række underkategorier som fx flotteste lakering, flotteste detalje, flotteste motorrum og flotteste interiør. Her er det en Peugeot 206, der har fået fyldt bagerummet med glasfiber og masser af lyd. Bilen vandt da også prisen for flotteste ICE - In Car Entertainment.
ANNONCE
Her er det en Citroën Saxo, der i 2007 vandt prisen for det flotteste interiør, efter at ejeren havde beklædt kabinen med lyst læder og ægte Gucci-stof. Det - og så den gennemførte styling af kabinen - kunne dommerne ikke stå for.
Det er ikke kun mænd, der er vilde med DHB.
Et af de helt store trækplastre på DHB er drift-banen, hvor der bliver kørt sidelæns og brændt en masse gummi. Her plejer især de irske driftere at give den masser af gas. Bilen på billedet tilhører da også den ireren Denis Healy, der med hjælp fra betonklodserne, der omkranser banen, fik gjort sin Toyota Corolla en meter kortere. Weekenden efter var han dog klar til at køre drift på Sturup i Sverige.
ANNONCE
Der bliver kørt lige til grænsen - og barrieren - når drifterne giver den gas. Her er det Carlo Rashid, der i 2009 fik en 4. plads i driftkonkurrencen. Til dagligt er Carlo i øvrigt taxachauffør i Århus.
I 2008 vandt danske David 'Ortega' Olesen drift-konkurrencen og for at fejre sejren, smækkede han et par røde røg-dæk fra firmaet Kumho på sin slæde. En dyr, men meget spektakulær, fornøjelse.
ANNONCE
Lån din mors bil, spænd den fast til en betonblok, sæt den i første gear og træd speederen i bund. Sådan laver du en ekstrem brænder (husk at kode nummeret til brandvæsnet ind i din telefon inden).
DHB er alt det, din mor har advaret dig om. På den anden side er det vanvittigt sjovt.
Det kræver gummi at have det sjovt - masser af gummi. Denne trailer tilhører de gale drenge fra Team Man, der hvert år giver den masser af gas på brænderpladsen, hvor de holder pedalen i bund, indtil deres biler kører på fælgene.
ANNONCE
Det eneste, disse gutter fra Sønderjylland kunne blive enige om, var at købe to halve VW Golf II og svejse dem sammen. Til gengæld havde de ikke fået talt om, hvilken vej de skulle.
Du skal bare ignorere alle alrmer og blinkende olie- og vandmålere. Så ender du med klapsalver fra publikum på brænderpladsen - og muligvis et forklaringsproblem over for forsikringsselskabet.
ANNONCE
DHB handler om at hygge sig, tale med vennerne og få sig en lille øl. Præcis ligesom alle andre festivaler ... næsten.
Når enden er god, er alting godt. Husk, at du kan købe billetter til DHB 2011 ved indgangen på Flyveplads Vandel den 3.-5. juni - eller som print-selv på Billetlugen.dk.