Vanvittigt: Dette 50 år gamle fly kunne flyve rundt om jorden på under seks timer
North American X-15 er flyet, der i snart 50 år har haft rekorden for den hurtigste flyvetur nogensinde. 7.273 kilometer i timen nåede vanvidsflyet op på.
Der er sket noget med tempoet ved mange ting siden 1960'erne. Biler kører noget hurtigere, og computere er nærmest uendeligt meget hurtigere og mindre, end de var dengang. Men inden for fly-verdenen er den rekord, der blev sat i 1968, aldrig blevet slået.
Dengang nåede NASAs jetfly, kaldet North American X-15, en topfart på vanvittige 7273 kilometer i timen. Det svarer til næsten syv gange lydens hastighed! Eller 90 gange hurtigere, end en bil må køre på en almindelig landevej, og over syv gange så hurtigt som den fart, et normalt passagerfly flyver med.
Med den hastighed ville det kun tage lidt over to timer at nå om på den anden side af jorden. Hvilket ville gøre det noget lettere at komme på lækker ferie i sydens sol.
Det var helt tilbage til d. 3. oktober 1968, at den amerikanske pilot William J. Knight den 3.oktober fik flyet op på de vanvittige 7.273 kilometer i timen. Han var dog ikke den eneste pilot, der fik lov til at flyve i fartmonsteret. Flyet blev blandt andet en overgang fløjet af den første mand på månen, Neil Armstrong, der dog "kun" fik flyet op på en hastighed på 6.420 kilometer i timen.
North American X-15 var dog ikke den slags fly, man lige kunne tage fra en landingsbane og flyve ud i det blå med. I stedet blev flyet løftet af et B-52 bombefly, der var specialdesignet til opgaven. Herefter frigjorde man i en højde af 13.700 meter X-15 med en hastighed på omkring 800 kilometer i timen.
Herefter var det op til piloten at få det 15,5 meter lange og 6,8 meter brede fly op på den højest mulige hastighed eller den højest mulige højde. En del af flyets missioner gik nemlig ikke ud på at opnå den højeste hastighed, men på at se, hvor højt i luften det var muligt for flyet at nå.
Og flyet kunne flyve enormt højt. Den 22. august 1963 kunne piloten Joseph A. Walker prale med at have nået den højeste flyvehøjde i flyets historie. Hele 107,8 kilometer over jordens overflade fløj han, hvilket er 10 gange så højt, som en almindelige passagerflyver nogensinde når op.
Faktisk fløj flyet så højt, at de piloter, der nåede over 80 kilometers højde, efterfølgende kunne kalde sig astronauter, da det er den grænse, der ifølge NASA adskiller en astronaut fra "bare" at være en ganske almindelig pilot, der flyver i 79 kilometers højde.
Missionerne var dog ikke ufarlige. En af de mange missioner fik en ulykkelig udgang. Den 15. november 1967 var piloten Michael J. Adams kun lige blevet frigjort fra B-52-løfteflyet, før det hele gik fuldstændig galt. Flyet dykkede pludseligt, og udsatte Adams for en uhyggelig mængde G-kraft. Han var ude af stand til at få flyet under kontrol igen, og 10 minutter og 35 sekunder inde i missionen gik flyet i stykker på den californiske himmel og Michael J. Adams omkom.
Det var dog ikke slut her, og mindre end et et år senere var flyet igen på vingerne, hvor den sindssyge rekord altså blev slået.
Hele historien om North American X-15-flyet fik dogen lidt ærgerlig afslutning. Flyvetur nummer 200 skulle fejres tilbage i 1968 med en tur over Nevada i USA. Men flere uforudsete problemer gjorde, at man gentagne gange så sig nødsaget til at udsætte jubilæumsturen. Og den 20. december 1968 valgte man helt at trække stikket på North American X-15-missionerne. Efter 199 ture, der satte nye standarder for, hvor hurtigt et menneske kan flyve. En mission, der altså her næsten 50 år senere stadigvæk står øverst på rekordlisterne.
Du kan se en video med det lynhurtige fly herunder: