Anmeldelse: Blair Witch er et festfyrværkeri i skræk, paranoia og rædsel

Originaltitel: Blair Witch
Instruktør: Adam Wingard
Medvirkende: James Allen McCune, Callie Hernandez, Corbin Reid med flere
Spilletid: 89 minutter
Premiere: 15/9 2016

5/6

Hvis du ser den nye Blair Witch i biografens mørke og håber på en original og overraskende historie, bliver du slemt skuffet. Hvis du derimod lader dig beruse af den langsommelige opbygning, der sniger sig ind på dig som den krybende død, de fabelagtige, men minimalistiske effekter samt en fuldstændig fænomenal lydside, kommer du til at elske den. Jeg valgte det sidste og sidder tilbage med en følelse af at have oplevet noget af det mest intense nogensinde i found footage-horror-regi. Blair Witch er en sand åbenbaring for fans af genren og kan meget vel bane vejen for et comeback til franchisen, der var på alles læber i 1999, inden den forfærdelige meta-efterfølger, Book of Shadows, ødelagde alt.

I Blair Witch drager seks unge mennesker atter ud i Black Hills-skoven i Maryland (SURPRISE!). Skoven, hvor Heather og hendes to venner forsvandt i 1994. 20 er gået, og ingen har endnu set sporet af dem - andet end en række videoklip, som afslørede optagelserne af en stigende rædsel blandt de unge, der følte, at skovens sjæl ville dræbe dem. Videoklip, der blev markedsført som ægte tilbage i 1999, og som altså dannede grundlag for tilblivelsen af The Blair Witch Project.

Nu har Heathers bror, James (James Allen McCune), oghans bedste venner, Peter (Brandon Scott), Ashley (Corbin Reid) og Lisa (CallieHernandez) besluttet sig for at finde ud af, hvad der skete dengang. Dels i håbom at blive klogere på den rædselsvækkende skrøne, dels i håb om at finde detmindste spor af Heather. Med en god portion ungdommelig entusiasme og detnyeste tech-grej i form af både droneteknologi og et online headset-kamera fårde derudover hjælp af to lokale "weirdos" (Wes Robinson, Valorie Curry). Som detrænger ind i skoven, begynder både deres GPS samt logiske stedsans at svigte,ligesom deres tidsfornemmelse forsvinder helt. En endeløs nat er startet. Ennat, hvor de rædsler, de har hørt om, bliver til virkelighed. Bare meget værre.
Nordisk Film - Anmeldelse: Blair Witch er et festfyrværkeri i skræk, paranoia og rædsel Nordisk Film

Blair Witch er en klassisk gyserfortælling med læssevis af klichéer og henter inspiration fra flere film inden for genren - så som Willow Creek, [REC] og selvfølgelig The Blair Witch Project. Men lige med found footage-genren er det det stilistiske, der er og skal være i højsædet. Og det er altså en ting, instruktør Adam Wingard mestrer til perfektion, hvilket du tidligere har set med hans bidrag til V/H/S og V/H/S 2, som består af små kortfilmssekvenser. Med få, men effektiver midler formår han at indkapsle den skrækindjagende isolation, vores hovedpersoner oplever. Ligeledes har han styr på effekterne, som er små, men som virker på den helt rigtige måde - eksempelvis som i en scene, hvor teltet flyver langt op i luften, eller hvor Ashleys fod på en eller anden måde er blevet hjemsted for liv.

Den langsomme opbygning er med til at skabe en mindst lige så nervøs og paranoid stemning som i The Blair Witch Project, men i modsætning til denne munder det ud i et gigantisk klimaks. For de sidste 30 minutter består udelukkende af højintense og klaustrofobiske billeder, og jeg mindes ikke at have set noget lige så skrækindjagende på det store lærred i flere år. 30 minutter, der efterlader dig fuldstændig forpustet. Rystet i din grundvold.

Til sidst skal det siges, at Blair Witch bør ses i biografen. Altså, medmindre du har en storskærm og et surround-anlæg, der siger spar 2. For lydsiden er fabelagtig. Fra den mindste puslen i skovens blade til væltede træer. Alt har fået et ekstra nyk opad og bidrager på bedste vis til de få, men velvalgte 'jump scares', Wingard har inkluderet i sin film.

Måske vil nogle synes, at Blair Witch er et ripoff af den første, og de er egentlig heller ikke helt galt i byen med det postulat. Jeg vælger dog at råbe "FUCK originaliteten" og bare hylde Blair Witch-franchisets genfødsel - i hvert fald i min verden - og Adam Wingards evner som horror-instruktør. For Blair Witch er altså et psykologisk festfyrværkeri i mørke, uhygge, gru, paranoia og rædsel!