Anmeldelse: Fast & Furious 5

5'ere plejer at betyde et drastisk fald i kvalitet. Men 'plejer' er heldigvis død!

De startede med at være på hver sin side af loven, men nu er de på flugt sammen. Den fjerde film slutter med, at Brian (Paul Walker) hjælper Dom (Vin Diesel) ud af fængslet, og nu holder de så lav profil som muligt i Rio de Janeiro. Det er indtil et sindssygt bilkup, der går helt galt og ender med, at tre FBI-agenter bliver skudt. Nu har de både narkobagmanden Reyes og FBI-agenten Hobbs (Dwayne 'The Rock' Johnson) efter sig. Men i stedet for at flygte samler de to venner en gruppe specialister bestående af gamle bekendte og venner fra de forrige film og planlægger et kup, der indebærer et kæmpe pengeskab og 100 mio. af narkobaronens dollar.

Og det er netop her, at den femte film i Fast and Furious-serien skiller sig ud fra de forrige. For hvor de andre koncentrerede sig om tunede biler og gadeløb, er Fast & Furious 5 en vaskeægte heist-film. Altså en god gammeldags og veludført kupfilm. Og faktisk minder den femte film i serien meget mere om The Italian Job fra 2003, end den minder om de forrige film. Og det er i den grad positivt. Actionsekvenserne er nogle af de vildeste, vi har set i mange år. Mest af alt fordi, man føler det er lavet på den gode gammeldags måde med stunts og ikke en overflod af computereffekter, som det gør sig gældende i langt de fleste film i dag.

mmm.dk - Anmeldelse: Fast & Furious 5 mmm.dk

Filmen har bevæget sig helt væk fra de første films asiatiske 'feel', hvilket er ret ironisk taget i betragtning, at instruktøren Justin Lin er asiat. Det klæder dog i den grad filmen, da en Ford GT40 altså er langt federe end en tunet japansk riskoger. Skuespillerne har på trods af manglende talent masser af charme, og endnu engang er Paul Walker det svageste led og leverer samtlige af sine replikker, som læste han dem direkte op fra en æske cornflaskes.

Skidt med, at replikkerne er 'cheesy' og stuntsene er vildt overdrevne. For faktum er, at du ikke keder dig et sekund. Derfor kan vi ikke andet end give Fast & Furious 5 vores varmeste anbefalinger.

5 ud af 6 stjerner