De fedeste jeans lige nu
Jeans er et must i klædeskabet. Her er 8 bud på dit næste par.
Wrangler-jeans er et stykke amerikansk historie. De blev skabt i USA af den polske skrædder Bernard Lichtenstein, der arbejdede tæt sammen med en flok cowboys for at skabe de perfekte og mest hårdføre jeans til rodeo-ryttere. Og så var legenden skabt.
Levi's blev grundlagt i 1853 af den tysk/jødiske immigrant, Levi Strauss, der ville prøve lykken i USA. I begyndelsen producerede man hårdføre overalls i denim, men i 1920erne begyndte man også at producere jeans. I dag findes der næppe et land i verden, hvor man ikke kan købe Jeans fra Levi's, og firmaet har omkring 10.500 ansatte.
Italienske Diesel har rødder helt tilbage til 1978. I mange år holdt man sig dog til det hjemlige marked, men i 1991 ekspanderede brandet til udlandet, og i dag har firmaet 2.200 ansatte og afdelinger i 18 lande.
Siden Energie blev grundlagt i Italien i 1984, har mærket stille og roligt etableret sig på modemarkedet. Stilen er en blanding af sporty og vintage med denim som et af de primære materialer.
Efter at have arbejdet for andre brands lancerede den unge modedesigner Tommy Hilfiger i 1985 sit eget brand under eget navn. Brandet blev skudt af sted med maner, da han lancerede en kæmpe kampagne på Times Square i New York,. Her nævnte han sig selv som en af de fire største designere i USA, og selv om det ikke var rigtig på det tidspunkt, blev han det senere.
Mange tror, at Marlboro Classics og cigaretmærket Marlboro udspringer fra samme firma, men faktisk har de intet med hinanden at gøre. Marlboro Classics blev grundlagt i midten af 80erne og henter inspiration i livet i den vilde, nordamerikanske natur, hvor mænd er mænd, og hvor ting kan holde til at blive brugt.
Peak Performance blev grundlagt i den svenske skisportsby Åre i 1986, og mærket er da også primært kendt som leverandør af tøj til ski og andet friluftsliv. Peak Performance laver dog også cool og hårdføre jeans, som burde kunne klare de fleste studie- og arbejdspladser i Danmark.
Dr. Denim er et af de yngre jeans-brands på markedet. Det blev grundlagt i 2003 af den svenske Graah-familie, og året efter kunne man præsentere den første kollektion, hvilket foregik ved Goldfinger-messen i København.