Magasinet M!

5 af de største spilflop nogensinde

Hvad gør du, hvis du kommer til at bestille små 3,5 millioner for mange kopier af et spil, i forhold til det der bliver solgt? Begraver dem i en ørken selvfølgelig. Vi har samlet fem af de største flop i spil-historien.

5 af de største spilflop nogensinde
Grim Fandango

År: 1998

Platform: Windows

Hvorfor: Det var som sådan ikke fordi, at Grim Fandango er et dårligt spil. Tværtimod. Det modtog fantastiske anmeldelser og vandt masser af priser. Men det blev simpelthen bare udgivet på det forkerte tidspunkt, hvilket gjorde at ingen købte det. Samme år blev nemlig både Metal Gear Solid, Half-Life og The Legend of Zelda: Ocarina of Time udgivet, som gjorde, at Grim Fandango druknede i mængden. I 2003 var der kun solgt små 100.000 kopier i USA. Det medførte blandt andet, at spilselskabet LucasArts ud over Escape from Monkey Island aldrig udgav et spil i adventure-genren igen. Spiludvikler Tim Schafer var også tovholder på spillet Psychonauts fem år efter, som blev lige så godt modtaget af kritikerne, men solgte lige så dårligt. Så måske var problemet i lige så højgradSchafer's marketing-evner.

ANNONCE
5 af de største spilflop nogensinde
Shenmue

År: 1999/2000

Platform: Sega Dreamcast

Hvorfor: Shenmue figurerer ofte på lister over de bedste spil nogensinde. Det er et sindssygt ambitiøst spil, som er både flot og banebrydende for den tid, det blev udgivet. Men kommercielt var det en kæmpe fiasko og kunne slet ikke leve op til Segas forhåbninger. Det hænger ene og alene sammen med, at Dreamcast var en konsol, der slet ikke solgte godt. På nogen måde. Shenmue var på daværende tidspunkt det dyreste spil, der nogensinde var blevet lavet, og havde kostet $47 millioner at producere. Men selvom det blev konsollens sjette bedst sælgende spil nogensinde, gav det Sega kæmpe minus på kontoen. Sega håbede på, at Shenmue ville redde konsollen, men det endte med, at alle Dremcast-ejere skulle have købt spillet to gange, før det kunne have betalt sig at lave det. Og det skete aldrig.

ANNONCE
5 af de største spilflop nogensinde
Pac-Man 2600

År: 1982

Platform: Atari 2600

Hvorfor: Det er ok at være ambitiøs, men du skal også passe på med at være overambitiøs. Det fandt Atari-folkene ud af, da de satsede stort på arkadespilsklassikeren Pac-Man i 1982. 12 millioner kopier blev produceret, selvom kun 10 millioner ejede videomaskinen. Man var sikre på, at alle ejere ville købe spillet og dermed tiltrække nye folk til spilmarkedet. Selvom Pac-Man 2600 blev det mest sælgende Atari 2600-spil nogensinde, solgte det kun syv millioner eksemplarer. Oven i hatten var spillet noget værre lort og fuldstændigt blottet for originalens charme - både hvad angår gameplayet og grafikken. Det skulle dog blive meget værre for Atari, som du kan læse op nedenunder.

ANNONCE
5 af de største spilflop nogensinde
E.T. the Extra Terrestrial

År: 1982

Platform: Atari 2600

Hvorfor: Oven på Steven Spielberg's succesfilm, skulle Atari da selvfølgelig lave en spiludgave af E.T. Men hvilken farce. For det første brugte Atari $25 millioner på navne-rettighederne, og for det andet havde man ikke lært noget af Pac-Man-fadæsen, da man efterfølgende bestilte fem millioner kopier, da de håbede, at navnet alene ville kunne sælge så meget. Men ak og ve. Spillet tangerer måske til at være det ringeste i hele spilhistorien. Kun halvanden million brugte penge på det, mens mange af dem sendte det tilbage til Atari i ren protest over, at det var så jammerligt. Sammen med Pac-Man var det med til at smadre videospilindustrien i Nordamerika. Begge fiaskoer gjorde, at Atari pludselig havde en gæld på $536 millioner. Mange af de 3,5 millioner spil, der ikke blev solgt, blev begravet i ørkenen i New Mexico. Ogvilyver seriøst ikke. 1982 var virkelig et skidt år for videospillene.

ANNONCE
5 af de største spilflop nogensinde
Duke Nukem Forever

År: 2011

Platforme: Windows, PS3, Xbox 360, OS X

Hvorfor: 15 år skulle der gå, før klassikeren Duke Nukem 3D fik sin opfølger. Men selvom 15 år er lang tid, skulle man nok alligevel have ventet med at udgive spillet. For da man endelig besluttede sig for at smide det på gaden, var det i mange anmelderes øjne lidt af en joke. Loading-tiden var forfærdelig langsom, styringen var svær at håndtere, og spillet var i det hele taget blottet for alt det sjove, som Duke Nukem 3D havde (især vittighederne var latterlige). Selvom spilselskabet 2K Games i sidste ende endte med at tjene penge på spillet, var salgstallene kun halvt så høje, som man havde kalkuleret med.

ANNONCE
Del

Seneste nyt

ANNONCE