The Gentlemen (Anmeldelse)

Guy Ritchie er tilbage i sit rette element!

5 ud af 6 stjerner

Guy Ritchie har eksperimenteret med mange forskellige genrer i sin tid, men vil altid huskes bedst for sit take på britiske gangster-fortællinger såsom Snatch. og Lock, Stock & Two Smoking Barrels.

Mens han det seneste stykke tid har leget lidt med Sherlock Holmes, Kong Arthur-legenden og forsøgt sig med en moderne udgave af Aladdin, så er han vendt tilbage til hjemlige rødder og skabt en ny og moderne udgave af en britisk krimikomedie - og ja, The Gentlemen minder dig om, hvorfor vi elskede Guy Ritchie i første omgang!

The Gentlemen handler om den notoriske forretningsmand Mickey Pearson (Matthew McConaughey), som gerne vil sælge sit marijuana-imperium.

I forsøget på at komme ud af den kriminelle levestil starter han en lavine af afpresning, mord, bandekriminalitet og alskens ulykker for ham og sin omgangskreds.

The Gentlemen (Anmeldelse)

Filmen er båret af Ritchies ikoniske hurtige tempo, som krydsklipper mellem fortid, nutid, fiktiv fremtid og frem og tilbage. Han er legendarisk til at kreere et nøje sammenstrikket narrativ, hvor man via alt fra oplagte handlingsøjeblike til små, tilfældige detaljer får en fuldstændig uforudsigelig, morsom og hæsblæsende fortælling, som bæres at hans ikoniske hurtige klipning, skarpe dialog og evne til at fortælle en historie i det helt rette tempo.

Handlingen tager sig god til at udforske karakterne og deres historier såvel som rolle i hele det absurde plot, hvilket gør, at man løbende opbygger momentum til en endegyldig opklaring af hele roderiet - og hvor mange andre film skuffer på afslutningen, får Ritchie trykket kanonen af med den ene overraskelse efter den anden i et virvar af løse ender, som uforudsigeligt går op i en højere enhed.

Tempoet er sænket en smule i forhold til hans tidligere film, men spiller meget på de samme heste, som vi tidligere har set i både Snatch, Lock-Stock, Rocknrolla og Revolver. Så hvis du går ind og ser filmen, så er det fordi, at du er vild med Guy Ritchie - alene er det en udmærket film med sprudlende skuespillere og masser af underholdning, men hvis du er fan af hans tidligere værker, så føler du dig rigtig hjemme.

The Gentlemen (Anmeldelse)

Ensemblet på rollelisten er spot-on til filmens fortælling - alt fra McConaugheys overlegne boss-attitude til Colin Farrells nede på jorden møder fandenivoldsk-type skaber en vanvittig pirrende dynamik i fortællingen, hvor Ritchie heldigvis også har hevet Charlie Hunnam over fra King Arthur for at lade ham brillere som undergrundsbossens consigliere.

The Gentlemen er uden tvivl hans bedste film siden Sherlock Holmes i 2009, og varsler forhåbentlig ikke blot et enkeltstående tilbagevenden i hans vante genre, men giver ham blod på tanden til at finpudse sine britiske gangster-fortællinger til den nye generation.

Samlet set er filmen et kærkomment gensyn med Guy Ritchie, når han er allerbedst - snedige drejninger, macho-dominante gangsterkarakterer, følsom mandighed, undergrundskriminalitet og ikke mindst vanvittig meget sort humor - The Gentlemen er skruet sammen som en perfekt cocktail med styrke, nuancer og masser af potens i et herligt virvar af britiske forbryderklicheer og uventede drejninger.

Den har så mange lag, at du skal være lavet af stål for at lade dig rive med og bliver underholdt af rutsjebaneturen gennem en lusket privatdetektivs historie, som du måske, måske ikke kan stole på.

The Gentlemen

Premiere: 27. februar 2020