Toyota vil gøre op med "nuttede" biler i mikrosegmentet
Med forløberen Aygo Cross Prologue
Toyota har arbejdet med at at gentænke A-segmentet - de har simpelthen ment, at mange biler i mikroklassen har et meget "cute" udseende, og vil gerne skabe noget med mere attitude, fortæller Ian Cartabiano, chef for Toyotas europæiske designcentet ED2.
Det er blevet til konceptbilen Toyota Aygo X Prologue.
Cross Prologue agerer som en retningsgiver for Toyotas fremtidige vision i mikrobilsklassen.
Siden Aygo blev introduceret tilbage i 2005, har Toyotas økonomisk lettest tilgængelige bilmodel charmeret sig ind på yngre, progressive kunder med modellens legesyge og sjove attitude.
"Sjov og leg har altid ligget Aygos hjerte nær. Nu har vi tilført et ekstra stærkt krydderi til bilens DNA," fortæller designdirektør i ED2, Lance Scott.
Han peger på, at Aygos livlige karakter og engagerende køreegenskaber har trukket mange nye og stilbevidste kunder til Toyota. Men modellens unikke DNA og evne til at skille sig ud er dybt afhængig af, at Aygo hele tiden holder sig foran konkurrenterne i klassen. Toyota-kunder kræver i dag mere end nogensinde før en bil med ekstra flair og særpræg og muligheden for at kunne sende et personligt budskab med bilen. Toyotas europæiske designcenter har med udgangspunkt i mikrobilsklassens ikoniske Aygo forsøgt at designe en bil specielt til disse kunder.
ED2 designcenteret sammensatte et dedikeret team, der fra start til slut skulle fokusere på ét samlet udtryk, og de blev hurtigt overbevist om, at de med den nye model i A-segmentet ville kunne udforme et dristigere og endnu stærkere design end nogensinde før.
Hvordan en Toyota Aygo X kommer til at se ud i en endelig produktionsmodel, får vi forhåbentlig at se, indenfor en overskuelig fremtid.