Magasinet M!

10 vilde motorcykel-monstre

Leder du efter en tohjulet raket til sommer-sjov på asfalten? Motorcyklernes årbog 2014 har det hele.

10 vilde motorcykel-monstre
BMW R nineT

Hvis du ikke lige har Wrenchmonkee-drengenes evner til at få et udtjent vrag plus en kasse dele fra et stumpemarked til at ligne en kultcykel, så kan R nineT være din genvej til noget retro-hipt på to hjul. Modelbetegnelsens finurlige omskrivning af tallet 90 skal minde os om, at det var den 28. september 1923, at Bayerische Motoren Werke introducerede den 2-cylindrede motor med lanceringen af 494-kubikkeren R32. 90 år efter ser den luftkølede bokser stadig passende rustik ud, selv om den faktisk har haft 4-ventilede topstykker og indsprøjtning siden 1993.

Stilmæssigt befinder R nineT sig dog snarere omkring 60'ernes caféracere, bl.a. takket være de højskuldrede alufælge med eger, de stakkede megafon-lignende potter i venstre side samt den aftagelige bagramme og røvskubbersædet med alupukkel til dem, der vil køre solo. Som kontrast til den altmodisch fremtoning er forgaflen en upside down-sag med radialmonterede monoblok-calipere i bunden af benene. Nyd den som den er, eller byg selv videre.

PRIS: 249.150 kr.

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
Ducati 899 Panigale

En fuldvoksen Panigale er selvfølgelig "the real thing", men hvis man må være så utidig at bringe lidt fornuft ind i valget af sportsmotorcykel, så er denne nye 899 Panigale et bedre køb. Superquadro-V2'eren yder 148 hk, så du har masser af power til både søndagsture og trackdays. Der er også godt med træk i mellemområdet, selv om 898-kubikkeren ligesom sin 1199-storebror er ekstremt overkvadratisk.

Takket være ride by wire-indsprøjtningen har du adgang til køreprogrammerne Race (skarp), Sport (blid) og Wet (blidere, 100 hk), 8-trins traction control, 3-trins motorbremsestyring og quick shift, der sikrer silkebløde gearskift med fuld gas og uden brug af koblingen. Styringen er legende let takket være monocoque-rammens skærpede geometri med en halv grad stejlere kronrørsvinkel, 11 mm kortere akselafstand og ikke mindst det smallere 180-dæk på en 5,50"-fælg, der dog må nøjes med en toarmet svinggaffel. En Big Piston-gaffel fra Showa giver forenden eminent greb, og race-ABS er standard.

PRIS 296.995 kr

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
EBR 1190 RX

1190 RX er beviset på, at Erik Buell ikke har spildt tiden siden bruddet med Harley-Davidson. 2014-nyheden er bygget på basis af raceren 1190 RS, som Erik Buell Racing har kørt pæne resultater hjem med i AMA Superbike, og RX'eren blev kort før sæsonstart homologeret til EBR's deltagelse i Superbike-VM. 1190 RX har en racerrigtig, slank 520-kæde i stedet for tandrem, men ellers mangler den ikke de sædvanlige Buell-specialiteter. Her er både en solid aluboksramme med stejl kronrørsvinkel og integreret benzintank og en enlig 386 mm perimeter-skive med 8-stemplet caliper på forhjulet.

Motoren ligner den Rotax-konstruktion, vi sidst så i Buell's 1125, men EBR har redesignet V2'eren med ny krumtap, nye stempler, plejlstænger, topstykker, knastaksler og ventiler i titanium. Den laver 185 hk, men trækker også bredt, og de mange kræfter administreres med hjælp fra en 21-trins traction control. TC-funktionen kan overvåges på det MotoGP-agtige instrument, der også rummer laptimer og meget andet legetøj.

PRIS 298.000 kr.

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
Harley-Davidson Street 750

Rekruttering af nye købere er en udfordring for alle motorcykelproducenter, og 2014-nyheden Street 750 er ikke bare Harley-Davidson's første nye model siden 2001, men bestemt også en investering i fremtiden. Med lav pris, overskuelig motorkraft og nem håndtering har amerikanerne gjort sig umage for at gøre den nyudviklede roadster interessant for unge købere. Men det hjælper nok også på interessen, at Street 750 har det rette look. Stilen med den lille styrkåbe er hentet fra Harley's egen 70'er-caferacer XL CR, og den må give street cred akkurat som den rå 2 i 1-udstødning.

Nyhedens vandkølede V2'er med 4-ventilede OHC-topstykker har rødder i V-Rod's Porsche-designede motorkonstruktion fra 2001. Revolution X-motorens ydelse på 54 hk er bestemt ikke for meget for en ny motorcyklist, og trækket via tandrem letter vedligeholdelsen. Street 750 får en lillebror på 500 kubik (med samme slaglængde), og begge bygges på H-D's fabrik i Haryana i Indien for at holde produktionsomkostningerne nede.

PRIS Ukendt

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
Honda CB 650 FA

Wow, siger vi bare. Så fræk så Hornet 600 ikke engang ud, da den slog os omkuld i 1998. CB 650 F ligner en flabet streetfighter med sine muskuløse kølervinger, guldfarvede fælge og skrå CB 400-agtige afgangsrør på midtskibsudstødningen. Men 2014-nyheden er ikke bare klar til lidt gang i gaden, den er faktisk mere snusfornuftig end Hornet nogensinde har været. Selv om 3,5 mm større slaglængde har tilført den nyudviklede motor 50 ekstra kubik, så er række-4'erens ydelse i forhold til Hornet faldet fra 102 hk til 87. Til gengæld trækker 650'eren langt bedre i mellemområdet, så du kan spare lidt på gearskiftene.

Stel og affjedring fremstår heller ikke så eksotisk. Hornet's aluramme er afløst af en stålramme i firkantprofiler med lidt mere konservativ geometri, og forgaflen er ikke længere en justerbar upside down, men en teleskopgaffel uden indstillingsmuligheder. Til gengæld er bremserne opgraderet med 320 mm skiver på forhjulet i stedet for 296'ere. Selvfølgelig med kombisystem og ABS.

PRIS 114.995 kr

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
Kawasaki Z 1000

Venlig ser den ikke ligefrem ud, denne nye Z 1000. Men om ikke andet kan øjeblikkets ondeste mc-fjæs få medtrafikanterne til at trække ind, når du dukker op i deres spejle på din nye Kawasaki. Designet er inspireret af det japanske begreb "sugomi", som tilfører objektet en særlig kraft og afføder respekt. Østens hokus pokus kombineres heldigvis med dygtige ingeniørers grundige arbejde, og derfor kører Z 1000 i nyeste aftapning også bedre end sin forgænger.

Rent teknisk ligner den sig selv, men motoren yder 4 hk mere, og både gasrespons og kraften i mellemområdet er forbedret. Men lavere udveksling i de fem første gear gavner også accelerationsevnen. Køreegenskaberne har desuden fået et løft med 5 mm kortere akselafstand og en helt ny Separate Function Big Piston-forgaffel, der har fjederjustering i venstre ben og dæmpnings-ditto i højre. Bremserne er opgraderet med 10 mm større skiver, monoblok-calipere og helt ny Bosch-ABS. De nye fælge er 1,5 kg lettere, og tanken er vokset 2 liter.

PRIS 209.995

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
KTM 1290 Super Duke R

Med 2014-nyheden 1290 Super Duke R inviterer KTM på en rutschebanetur af de helt store. 180 hk og 204 kg gør den nye overhertug til øjeblikkets vildeste streetbike, og er den fulde effekt i motorprogrammet Sport for stor en håndfuld, kan trolden tæmmes til lidt blidere respons i Street eller 100 hensynsfulde hk i Rain. 3 mm større boring og 2 mm ekstra slaglængde har boostet LC8-motorens slagvolumen til 1301 kubik, og den store V2'ers massive 144 Nm får asfalten bag dig til at slå folder. Men du bevarer magten over tingene takket være traction control'en MTC, der ligesom ABS'en medregner motorcyklens nedlægning i sin algoritme.

Lidt vildt er Super Duke R gearet til en topfart på 290 km/t, men den basker alligevel en Ducati Panigale overlegent i 6.-gears accelerationer fra alle hastigheder. Selv om rørgitterammen i stål og baghjulets monoarm giver en stabiliserende akselafstand på hele 1482 mm, er 1290 Super Duke R en sand mester på snoede veje. Bl.a. takket være de fine affjedringskomponenter fra WP.

PRIS 280.000 kr.

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
Lotus C-01

Lotus byggede sportsvogne på Colin Chapmans filosofi om, at lav vægt er vigtigere end mange hk. Men denne eksklusive nyhed fra Lotus Motorcycles er med 200 hk og 181 kg køreklar både stærk og let. Udover navnet har C-01 dog kun den klassiske grønne farve og luftindtagets gule trutmund til fælles med det fine britiske mærke. Den er nemlig skabt af tyske Kodewa, som mest har gjort sig i bilsport såsom DTM, formel 1 og Le Mans, med kompetent teknisk hjælp fra Holzer Group, der bl.a. bygger den succesfulde Kalex-racer, der vandt Moto2-VM i 2013.

Det futuristiske design skyldes Daniel Simon, som tidligere har formgivet biler for Bugatti. Under hans vindglatte carbonkåbe gemmer sig en optimeret 1190 kubik V2'er fra KTM RC8 R. Den hænger i en monocoqueramme i kombineret kulfiber, titanium og stål, som har både langt mellem akslerne og en flad kronrørsvinkel. Ligesom 19"-forhjulet og sædehøjden på 710 mm virker det ikke særlig sportsligt. Men der venter de kun 100 C-01-købere en unik køreoplevelse.

PRIS Ukendt

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
Suzuki DL 1000 V-Strom

Eneste regulære 2014-nyhed fra Suzuki er denne V-Strom 1000. Japanernes fuldvoksne kombination af terræn- og touringmaskine fik mange fans i årene 2002-2008, og for en kriseramt producent som Suzuki er det klogt at byde ind med nyt i øjeblikkets mest sælgende mc-klasse.

V-Strom 1000 L4 ligner sin forgænger, men den er både 2 hk stærkere og 8 kg lettere. V2-motoren har fået nye stempler med 2 mm større boring, og sammen med de nye Twin Spark-topstykker løfter de 41 ekstra kubik topeffekten til 100 hk og lægger 2 Nm til det maksimale drejningsmoment. Men vigtigere er det, at momentet nu topper allerede ved 4000 o/m, for det er ved de små gasspjældsvinkler, at man for alvor har glæde af sin allroader. V-Strom introducerer desuden Suzuki's første traction control, som er 2-trins og kan kobles helt fra. Boksrammen i alu er blevet lettere og stærkere, og stabilitet og styrevillighed er optimeret med 20 mm større akselafstand og 1 grad stejlere kronrørsvinkel. Og forgaflen er nu af upside down-typen.

PRIS 169.995 kr.

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
Yamaha MT-07

Yamaha sætter konkurrenterne eftertrykkeligt på plads med denne nye mellemklasse-roadster. MT-07 har stilen, brugervenligheden og prisen til at blive et kæmpe salgshit. Den nyudviklede twin på 690 kubik yder 75 hk, og 270°-krumtappen giver rækkemotoren karakter som en 90° V2. Crossplane-konceptet giver god føling med trækkraften, og CP2-motorens gang forfines yderligere med en balanceaksel.

Yamaha lover fornem benzinøkonomi, bl.a. fordi cylindrene er forsat en smule i forhold til krumtappen, så stemplerne træder mere lodret på sølerne i forbrændingstakten, hvilket resulterer i mindre friktion. Motoren hænger i en enkel stålramme med en teleskopgaffel i den ene ende og i den anden en asymmetrisk svinggaffel, hvor en vandretliggende dæmper holder styr på klassens bredeste bagdæk. Bremserne er flot bestykket med 282 mm bølgeskiver og monoblok-calipere på forhjulet. Kørestillingen er dynamisk opret, og sædet er bredt bagtil for komfortens skyld, men smalt fortil, så du nemmere kan nå asfalten.

PRIS 75.990 kr.

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
MC-Revyen 2014

"Vi motorcyklister kan sagtens nøjes med lidt. Men vi er også gode til at sætte pris på det ekstraordinære, og i MC-Revyen 2014 får du hele spektret.

Yamaha viser med MT-07, at en sjov og kompetent motorcykel med top-moderne teknik kan fås for blot 76.000 kr. Honda frister med rigtig mange nyheder - bl.a. et par fine 4-cylindrede CB 650'ere til stærke priser, mens Suzuki har lagt al deres energi i en ny V-Strom 1000. Meget vildere end alt andet er dog KTM's dampende frække 1290 Super Duke R på forsiden af MC-Revyen, som med 180 hk og avanceret elektronisk styring af kræfter og bremser banker hele streetfighter-klassen på plads i ét hug.

Intet er mere nødvendigt end det overflødige - men reelt kan vi jo klare os med to hjul, stel og en motor."

Klavs Lyngfeldt, chefredaktør

ANNONCE
10 vilde motorcykel-monstre
 

MC-Revyen 2014 indeholder:

* Billeder og omtaler af 335 tohjulere
* Vurderinger, data, præstationer og priser med og uden afgifter
* Guide: Find din motorcykeltype
* Motorcykler fra A-Y
* 125-kubikkere
* 30- og 45-knallerter

MC-Revyen 2014, 164 s. ill., af Klavs Lyngfeldt, Benjamin Media A/S, pris 179,95 kr.  Fås i kiosker, boghandler, stormagasiner m.v. og på www.bilmagasinetoutlet.dk

ANNONCE
Del
Om forfatteren
M! M!

Følg på:
Facebook
Instagram

Vil du blogge hos os?

Seneste nyt